خانه » مقالات » مهاجرت پزشکان به کانادا

مهاجرت پزشکان به کانادا

erfan keyvan بدون نظر مهاجرت پزشکان
4.5
(6)
مهاجرت پزشکان به کانادا
4/5 - (3 امتیاز)

یکی از مواردی که کانادا به آن بسیار نیاز دارد، پزشکی و متخصصانی در این زمینه است. به دلیل شرایط مناسب که وجود دارد، مهاجرت پزشکان به کانادا سالانه رو به افزایش است. شاید با شنیدن این موضوع که کانادا کمبود نیروی متخصص در زمینه پزشکی دارد و شرایط برای مهاجرت پزشکان به کانادا مهیاست، تعجب کرده باشید.

همان طور که می‌دانیم کانادا سیستم آموزشی و دانشگاه‌های درجه یک و پیشرفته‌ای دارد؛ ولی واقعیت این است که در زمینه رشته‌های پزشکی، بازار کار کانادا نیاز به متخصص در این حوزه دارد و به همین دلیل شرایط خوبی برای پزشکان وجود دارد که می‌توانند به کانادا مهاجرت کنند.

البته شرایط پذیرش پزشکان در کانادا و روند مهاجرت آن‌ها، شرایط خاصی دارد که حتما قبل از انجام مهاجرت، باید از آن‌ها آگاه باشید. در این مقاله در مورد شرایط و چگونگی مهاجرت پزشکان به کانادا، صحبت می‌شود و تمامی جوانب آن به دقت بررسی خواهد شد؛ به گونه‌ای که به تمام سوالاتی که در این زمینه دارید، پاسخ کاملی داده شود.

فرم مشاوره رایگان
تیم وکلا و مشاوران باتجربه افق ویزا در کنار شما هستند. درخواست تان را ثبت کنید تا با شما تماس گرفته شود.

مدارک لازم برای مهاجرت پزشکان به کانادا

شرایط برای مهاجرت پزشکان به کانادا مهیاست و افرادی که در این زمینه تخصص دارند، می‌توانند با روش‌های مختلف به کانادا مهاجرت کنند. یکی از اقدامات مهمی که پزشکان قبل از اقدام برای مهاجرت، باید آن را انجام دهند؛ تهیه و تکمیل مدارک مورد نیاز برای این کار است.

تمامی مدارک مورد نیاز باید دقیق و منظم آماده و تکمیل شوند؛ زیرا تمامی این اسناد توسط افسر مهاجرت بررسی می‌شوند و آماده سازی درست آن‌ها، تاثیر زیادی بر روی موفقیت و پذیرش درخواست شما خواهد داشت. البته همان طور که گفته شد، روش‌های گوناگونی برای مهاجرت پزشکان به کانادا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیازمند مدارک مخصوص به خود هستند.

مدارک لازم برای مهاجرت پزشکان به کانادا

به صورت کلی، پزشکان برای مهاجرت به کانادا باید این مدارک را تهیه کنند:

  • مدارک هویتی مانند گذرنامه و پاسپورت
  • مدارک تحصیلی که شامل آخرین مدرک تحصیل و ریزنمرات شما می‌شود.
  • مدارک مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه که شامل ارائه مدارک آزمون‌ها معتبر و مطرحی مانند آیلتس و تافل می‌شود.
  • رزومه کاری و مدارک مرتبط با سابقه کاری
  • مدارک مرتبط با آزمون معادل سازی
  • مدارک و فیش‌های واریزی هزینه‌های مرتبط با مراحل مهاجرت پزشکی به کانادا
  • تکمیل فرم‌ها و مدارک مربوطه

مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا

مهاجرت پزشکان به کانادا در سه مرحله کلی باید انجام شود. با آگاهی از این مراحل، می‌توانید برنامه ریزی دقیق‌تر و بهتری در این رابطه انجام دهید. توجه داشته باشید که پزشکان برای مهاجرت به کانادا، شرایط خاص‌تری نسبت به متقاضیان دیگر پیش رو دارند؛ زیرا علاوه بر انتخاب روش مهاجرتی مناسب، باید مدرک پزشکی خود را نیز معادل سازی کنند تا مورد تایید کشور کانادا قرار گیرد.

متاسفانه مدرک پزشکی دریافت شده در ایران، مورد تایید دولت کانادا برای کار در این کشور نیست و شما نیاز دارید، مدرک خود را معادل سازی کنید تا بتوانید مجوز پزشکی و اجازه طبابت در این کشور را به دست آورید.

مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا چگونه است؟

مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا

گام اول:

در ابتدا و قبل از اقدام به مهاجرت، باید استان و شهری را که تمایل دارید در آن ساکن شده و مشغول به کار شوید، انتخاب کنید. همان طور که می‌دانید کانادا دارای استان‌های گوناگونی است که شرایط زندگی در هر کدام از آن‌ها متفاوت است. در این مرحله با توجه به روحیات و شرایطی که دارید، باید بهترین استان و شهر را که با نیازهای شما هماهنگ باشد، انتخاب کنید. برای این کار نیاز دارید تا اطلاعات خود را در مورد شرایط زندگی و قوانین استان‌های مختلف کانادا افزایش دهید. از طرفی دیگر با انتخاب استان مورد نظر می‌توانید با آگاهی و برنامه ریزی بهتری، روش مهاجرتی مناسب خود را برگزینید.

گام دوم:

در این بخش باید مراحل اداری مهاجرت را انجام دهید. در این مرحله باید از اعتبارسنجی مدرک خود مطمئن شوید. به عبارتی دیگر باید تحقیق کنید که مدرک شما در کانادا اعتبار دارد یا خیر. شرکت‌ها و سازمان‌هایی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید با ارائه مدرک پزشکی خود، آن را اعتبارسنجی کنید. از این شرکت‌ها می‌توان به سرویس بین‌المللی ارزیابی اعتبار اشاره کرد.

در این مرحله باید مدرک پزشکی خود را معادل سازی کنید. برای این کار باید در سه آزمون مختلف شرکت کنید تا مهارت و دانش شما سنجیده شود. این آزمون‌هاMCCQE 1 ، NAC و 2MCCQE هستند که در ادامه این مقاله آن‌ها را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد. با گذراندن و موفقیت در این آزمون‌ها و پس از اثبات داشتن تجربه عملی بالینی حداقل یک ساله، می‌توانید مجوز LMCC را دریافت کنید که برای ورود به گام نهایی که گرفتن اقامت دائم کاناداست، الزامی است.

حتما بخوانید: مهاجرت به کانادا از طریق سازمان ملل

گام سوم:

در این مرحله بهتر است به دنبال پیشنهاد شغلی باشید و روش مهاجرت به کانادا را که مناسب شرایط شما باشد، انتخاب کنید. در کل دو روش برای مهاجرت پزشکان به کانادا وجود دارد. این روش‌ها اکسپرس اینتری و برنامه‌های استانی هستند. در سیستم اکسپرس اینتری، به متقاضی امتیاز داده می‌شود و در صورت به دست آوردن رتبه بالاتر، اقامت دائم کانادا به او اعطا می‌گردد. استان‌های کانادا نیز برنامه‌های مهاجرتی متنوعی را ارائه داده‌اند که هر کدام از این برنامه‌های استانی، دارای شرایط و قوانین مخصوص به خود هستند.

متقاضی در این مرحله، باید بهترین روش مهاجرتی را که با شرایطش سازگاری داشته باشد، انتخاب کند. در این میان اگر متقاضی بتواند پیشنهاد شغل یا جاب آفر دریافت کند، شانس موفقیت او در هر دو روش مهاجرتی افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی دیگر، بعد از نهایی شدن تکمیل پرونده و دریافت اقامت دائم کانادا، متقاضی می‌تواند از داشتن شغلی مناسب در این کشور مطمئن باشد. این مرحله بسیار حساس است و باید با مطالعه و تحقیقات دقیق و کاملا حساب شده در آن گام بردارید. کمک گرفتن از وکلای مهاجرتی در این مسیر، برای انجام درست و اصولی تمام مراحل توصیه می‌شود.

روش های مهاجرت پزشکان به کانادا

همان طور که گفتیم پزشکان نیز مانند سایر نیروهای کاری ماهر، می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی که در اختیارشان قرار گرفته است، به کانادا مهاجرت کنند. البته مهم‌ترین روش‌های مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق اکسپرس اینتری و برنامه‌های کاندید استانی است که جزو روش‌های مهاجرتی کاری به حساب می‌آیند.

روش های مهاجرت پزشکان به کانادا

ناگفته نماند که پزشکان می‌توانند از روش‌های دیگری که ارتباط چندانی با رشته کاری آن‌ها ندارد، برای مهاجرت به کانادا استفاده کنند که می‌توان به روش‌های سرمایه گذاری اشاره کرد. از طرفی دیگر کلیه متقاضیان می‌توانند از طریق تحصیل پزشکی در کانادا، برای مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل نیز اقدام کنند. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به دقت بررسی می‌کنیم.

مهاجرت پزشکی به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود و متقاضیان می‌توانند از طریق آن برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنند. اکسپرس اینتری روشی رقابتی است؛ به این صورت که کلیه متقاضیان بر اساس شرایطی که دارند امتیازبندی می‌شوند و در استخری قرار می‌گیرند تا در نهایت بر اساس امتیاز خود رتبه بندی شوند. کسانی می‌توانند با موفقیت در این روش، اقامت دائم کانادا را دریافت کنند که بالاترین رتبه‌ها را داشته باشند. در این شیوه مهاجرت، امتیازبندی بر اساس تحصیلات، مدرک زبان، تجربه کاری، سن، شرایط همسر و… انجام می‌شود.

هدف کشور کانادا از اجرای این روش مهاجرت، جذب نیروی متخصص، ماهر و تامین کمبود نیروی کار در این کشور است و به این خاطر سیستم اکسپرس اینتری، تنها محدود به شاغلین و متخصصین رشته‌های پزشکی نمی‌شود. سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) دارای سه برنامه مهاجرتی زیر است:

  • برنامه نیروی کار ماهر و متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)
  • برنامه اسکیلد تریدز فدرال (Federal Skilled Trades Program)
  • برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)

پزشکی جزو شغل‌های مورد نیاز در کاناداست و پزشکان، نیروهای ماهری هستند که این کشور به آن‌ها نیاز دارد. به این خاطر پزشکان می‌توانند از طریق اکسپرس اینتری، برای گرفتن اقامت کانادا اقدام کنند و درآن امتیاز خوبی بگیرند. کلیه پزشکان می‌توانند از طریق برنامه نیروی کار ماهر فدرال که به اختصار FSWP خوانده می‌شود، برای گرفتن اقامت کانادا اقدام کنند.

علاوه بر این اگر به عنوان پزشک به مدت یک سال در کانادا کار کرده باشید، می‌توانید از طریق برنامه تجربه کانادایی که به اختصار CEC خوانده می‌شود، اقدام کنید. باید خاطر نشان کنیم که اکثر تخصص‌های پزشکی جزو لیست شغل‌های مورد نیاز کانادا (NOC) هستند و پزشکان می‌توانند از طریق اکسپرس اینتری، برای دریافت اقامت اقدام کنند.

حتما بخوانید: حداکثر سن برای مهاجرت به کانادا

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق اکسپرس اینتری، نیاز به ارائه جاب آفر نیست؛ البته اگر پیشنهاد شغلی داشته باشید، امتیاز شما افزایش پیدا خواهد کرد. پزشکانی که بتوانند امتیاز لازم را در این روش به دست آورند، برای اینکه در کانادا اجازه کار بگیرند، نیاز دارند تا در آزمون معادل سازی شرکت کنند.

مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق برنامه های مهاجرتی استانی PNP

یکی دیگر از روش‌های اصلی مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق برنامه‌های استانی است. هر استان کانادا بسته به نیازی که دارد، روش مهاجرتی خاصی را در اختیار متقاضیان قرار داده است که افراد می‌توانند از طریق آن‌ها اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. نکته مهمی که باید توجه کنید این است که در این روش، باید استان مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر اساس شرایط روش مهاجرتی خاص آن، اقدام کنید.

معمولا برای برنامه‌های استانی کانادا نیاز به پیشنهاد شغلی دارید و بعد از دریافت اقامت باید در استان مورد نظر مستقر شده و در همان جا مشغول به کار شوید. در استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، نیو برانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرینس ادوارد و ساسکاچوان کلیه پزشکان می‌توانند از طریق برنامه استانی نیروی ماهر اقدام کنند. استان‌های دیگری مانند نوااسکوشیا، برنامه پزشکان و برنامه اولویت‌های بازار کار برای پزشکان را ارئه داده است که برای مهاجرت پزشکان به کانادا روش خوب و مناسبی محسوب می‌شود.

مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق تحصیل

مهم‌ترین روش‌هایی که پزشکان بتوانند از طریق آن‌ها و با تخصص خود به کانادا مهاجرت کنند، همان دو روش اکسپرس اینتری و برنامه‌های استانی است که قبل‌تر بررسی شدند و توصیه می‌شود از طریق آن‌ها اقدام کنید. اما پزشکان نیز مانند هر متقاضی دیگری می‌توانند از طریق روش‌های عادی به کانادا مهاجرت کنند.

شما می‌توانید با اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، در این کشور مشغول به تحصیل پزشکی شوید و بعد از فارغ‌التحصیلی با اجازه کار، در کانادا مشغول به کار شوید و در نهایت برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنید. از آن جا که مدرک تحصیلی و پزشکی خود را از دانشگاه‌های معتبر کانادا دریافت کرده‌اید، روند دریافت اجازه طبابت و کار برای‌تان هموارتر خواهد بود. از طرفی دیگر به دلیل تجربه کاری در کانادا، شانس شما برای دریافت اقامت دائم و مهاجرت به این کشور بیشتر خواهد بود.

مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق سرمایه گذاری

روش عمومی دیگری که زیاد به شغل و حرفه پزشکی ربطی ندارد، مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری است. کلیه پزشکان اگر شرایط مالی خوبی داشته باشند، مانند هر کارآفرین و سرمایه گذار دیگری می‌تواند از طریق روش‌های کارآفرینی استانی و یا ثبت شرکت به کانادا مهاجرت کند.

در این گونه روش‌ها فرد باید کسب و کار مورد تایید کانادا را راه اندازی کرده و در این کشور شغل ایجاد کند. با این روش متقاضی می‌تواند بعد از مدتی فعالیت و توسعه کسب و کار پیشنهادی، برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کند. از آن جا که این روش به پزشک بودن و تخصص فرد ربطی ندارد؛ در نتیجه نیازی به شرکت در آزمون و معادل سازی مدرک پزشکی نیز وجود ندارد. توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید از این طریق اقدام کنید، سعی کنید که کسب و کار پیشنهادی شما در زمینه پزشکی و سلامت باشد.

رشته های تحصیل پزشکی در کانادا

همان طور که در ابتدای این مقاله نیز توضیح داده شد، می‌توانید با تحصیل پزشکی در کانادا در نهایت به این کشور مهاجرت کنید. کانادا یکی از کشورهایی است که می‌توان گفت بخشی از بهترین دانشگاه‌های جهان را برای تدریس پزشکی در اختیار دارد. دانشگاه‌های مطرح و مشهوری در این کشور، رشته‌های مختلف پزشکی را ارائه می‌دهند و متقاضیان می‌توانند در شاخه پزشکی مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند.

از دانشگاه‌های مطرح در این زمینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto) با رتبه جهان 5
  • دانشگاه مک مستر (McMaster University) با رتبه جهانی 19
  • دانشگاه مک گیل (McGill University) با رتبه جهانی 29
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) با رتبه جهانی 40
  • دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) با رتبه جهانی 75
  • دانشگاه مونترال (Université de Montréal)با رتبه جهانی 85
  • دانشگاه اتاوا (University of Ottawa) با رتبه جهانی 97

در اکثر دانشگاه های اشاره شده، می‌توانید در تمام شاخه‌های پزشکی مشغول به تحصیل شوید. از جمله پر طرفدارترین رشته‌های پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندانپزشکی داروشناسی جنین شناسی آناتومی بدن قارچ شناسی
پاتولوژي عمومی ایمنی شناسی دامپزشکی پزشکی جراحی
یاخته شناسی ژنتیک عصب شناسی رادیولوژی سم شناسی
سونوگرافی شنوایی سنجی فیزیوتراپی    

برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی، در اکثر استان‌های این کشور باید به مدت 3 تا 4 سال در دوره لیسانس و در رشته‌ای مرتبط تحصیل کرده باشید. در نهایت باید در آزمون MCAT که مخفف عبارت Medical College Admission (پذیرش دانشکده پزشکی) است، شرکت کرده و در آن نمره قبولی کسب کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل در یکی از گرایشات پزشکی شوید.

آزمون MCAT چیست؟

آزمون MCAT چیست؟

آزمون MCAT یا آزمون ورود کالج پزشکی، یک آزمون برای سنجش میزان دانش متقاضیان تحصیل پزشکی است که به صورت چند گزینه‌ای برگزار می‌شود. این آزمون به چهار بخش تقسیم می‌شود که شامل اصول بنیادی زیست‌شناسی و بیوشیمی سیستم‌های زنده، اصول شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژی، فیزیولوژی و زیست شناخت رفتار و مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله می‌شود. شما برای این که بتوانید در رشته پزشکی مورد نظرتان پذیرش بگیرید، باید در این آزمون شرکت کرده و در آن نمره قبولی بگیرید.

معادل سازی و قبول مدرک ایران در کانادا

اگر در ایران تحصیل کرده و مدرک پزشکی خود را گرفته باشید، برای اینکه بتوانید به کانادا مهاجرت کرده و در آن مشغول به کار شوید نیاز دارید که حتما مدرک پزشکی خود را معادل سازی کنید. توجه داشته باشید که برای فارغ‌التحصیلان پزشکی از دانشگاه‌های کانادا، نیازی به انجام معادل سازی وجود ندارد.

معادل سازی و قبول مدرک ایران در کانادا

برای اینکه مدرک پزشکی خود را معادل سازی کنید، نیاز دارید تا مراحل زیر را طی کنید:

گام اول؛ آزمون MCCQE 1

تمامی کسانی که در خارج از کانادا پزشکی خوانده باشند و دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده باشد، جزو دانشگاه‌های مورد تایید این کشور نباشد باید مدرک پزشکی خود را معادل سازی کنند. در گام اول کلیه متقاضیان باید در آزمون MCCQE (صلاحیت شورای پزشکی کانادا) شرکت کرده و در آن نمره قبول بگیرند.

آزمون MCCQE 1 در یک روز و در دو بخش برگذار می‌شود. مدت زمان این آزمون 8 ساعت است که در دو بخش 4 ساعته اجرا می‌شود. در بخش اول دانسته‌های پزشکی متقاضی از طریق آزمون تئوری سنجیده می‌شود و در بخش دوم، تشخیص و تصمیم گیری بالینی فرد مورد سنجش قرار می‌گیرد. این آزمون در کشورهای همسایه ایران برگزار می‌شود و می‌توانید برای شرکت در آن از این طریق اقدام کنید.

گام دوم؛ آزمون NAC

در این مرحله کلیه پزشکانی که متقاضی مهاجرت هستند باید در این آزمون شرکت کنند، در آن موفق شوند و نمره قبولی بگیرند. NAC مخفف عبارت National Assessment Collaboration است که در آن مهارت‌های متقاضی مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرد. برای مهاجرت پزشکان به کانادا، گذراندن این آزمون الزامی است. این تست در یک روز و در خاک کانادا انجام می‌شود و دانش پزشکی متقاضی به صورت عملی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

گام سوم؛ آزمون 2MCCQE

این آزمون در خاک کانادا برگذار می‌شود و دو روز طول می‌کشد. این آزمون به گونه‌ای طراحی شده است تا کلیه مهارت‌ها و دانش پزشکی متقاضی سنجیده شود. مواردی که در این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرند شامل توانایی تشخیص بالینی، نحوه به کارگیری دانش پزشکی در شرایط مختلف و بررسی مهارت‌های تحقیقات و رفتار حرفه‌ای فرد است. برای شرکت در این آزمون حتما باید حضور فیزیکی داشته باشید و به کانادا سفر کنید.

حتما بخوانید: آزمون gre چیست؟

بعد از گذراندن این مراحل، متقاضی می‌تواند مدرک LMCC را دریافت کند. البته برای این کار باید ثابت کنید که حداقل 12 ماه سابقه تجربه بالینی پزشکی دارید. در این مرحله و با در دست داشتن این مدرک، می‌توانید به عنوان پزشک و از روش‌های مهاجرتی که بیشتر توضیح دادیم، برای گرفتن اقامت دائم کانادا و مهاجرت به این کشور اقدام کنید.

البته توجه داشته باشید که بعد از مهاجرت، برای اینکه بتوانید مشغول به کار شوید باید دوره‌های تکمیلی دیگری بگذرانید تا بتوانید مجوز طبابت خود را از استان و ناحیه‌ای که در آن ساکن هستید، دریافت کنید.

هزینه های مهاجرت پزشکان به کانادا

همان طور که اشاره شد برای مهاجرت پزشکان به کانادا مراحل مختلفی باید طی شود تا فرد بتواند در این کشور مشغول به کار شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که جزو هزینه‌های مهاجرت پزشکان به حساب می‌آید و باید برای برنامه ریزی کنند، معادل سازی مدرک پزشکی و دریافت اجازه طبابت در این کشور است.

مجموعه هزینه‌ها برای این موضوع به شرح زیر است:

  • هزینه تایید مدارک پزشکی : 215 دلار کانادا
  • هزینه ECA: 137 دلار کانادا
  • هزینه درخواست برای MCCEE: 2365 دلار کانادا
  • هزینه آزمون MCCQE 1 یا تایید صلاحیت شورای پزشکی کانادا مرحله اول: 1598 دلار کانادا
  • هزینه آزمون 2MCCQE یا تایید صلاحیت شورای پزشکی کانادا مرحله دوم: 3340 دلار کانادا

تا این جا، بخشی از مسیر را طی کرده‌اید. برای دریافت اقامت دائم و مهاجرت به کانادا باید از روش‌های مهاجرتی که قبلا در این مقاله بررسی شدند، استفاده کنید. مهم‌ترین و بهترین روش مهاجرت پزشکان به کانادا، سیستم اکسپرس اینتری است. هزینه بررسی پرونده و همچنین دریافت اقامت دائم کانادا از این مسیر به شرح زیر است:

نوع درخواستهزینه مهاجرت به کانادا از این طریق
به ازای هر متقاضی ( این هزینه شامل هزینه بررسی پرونده و صدور اجازه اقامت دائم کانادا می‌شود.)1325 دلار کانادا ( هزینه درخواست و پرونده متقاضی اصلی 825 دلار کانادا + هزینه صدور اقامت دائم کانادا 500 دلار کانادا)
همسر یا شریک زندگی قانونی متقاضی ( این هزینه شامل هزینه بررسی پرونده و صدور اجازه اقامت دائم کانادا می‌شود.)1325 دلار کانادا ( هزینه درخواست و پرونده همسر متقاضی 825 دلار کانادا + هزینه صدور اقامت دائم کانادا 500 دلار کانادا)
هزینه فرزندان تحت تکفل زیر 22 سال که ازدواج نکرده و همسر نداشته باشند یا فرزندان تحت تکفل بالای 22 سال که به دلیل مشکلات جسمی یا ذهنی، توانایی تامین مالی زندگی خود را ندارند.به ازای هر فرزند مبلغ 225 دلار اضافه می‌شود.

علاوه بر این باید هزینه انگشت نگاری که برای هر نفر 85 دلار کاناداست نیز به این مبلغ اضافه کنید. اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید به شما توصیه می‌کنیم که حتما برای آن برنامه ریزی دقیقی کنید. مهاجرت پزشکان به کانادا هزینه دارد و برای این که از موفقیت اقدام به مهاجرت خود مطمئن باشید، توصیه می‌کنیم تا از کمک و مشاوره وکلای مهاجرتی کمک بگیرید.

درآمد پزشکان در کانادا چقدر است؟

پزشکی جزو مشاغلی است که نیاز آن در کانادا حس می‌شود و به همین دلیل است که دولت و استان‌های کانادا با روش‌های مهاجرتی متعددی که ارائه کرده‌اند، سعی دارند تا پزشکان ماهر و متخصص را از سرتاسر جهان جذب کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که فرصت‌های شغلی بسیار خوب و مناسبی در اختیار پزشکان جویای کار در کانادا وجود دارد.

از طرفی دیگر از آن جا که این حرفه کاملا تخصصی است و نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد؛ جزو مشاغل پردرآمد در این کشور به حساب می‌آید. درآمد پزشکان در کانادا در شهرها و مکان‌های مختلف این کشور متفاوت است. به صورت میانگین یک پزشک حدود 220 هزار تا 295 هزار دلار کانادا، درآمد سالانه دارد.

حتما بخوانید: مهاجرت دندان پزشکان به کانادا

هر چه تجربه کاری فرد بیشتر باشد، می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند. علاوه بر این شاخه‌های تخصصی‌تر پزشکی مانند جراحی درآمدی بیشتر از این دارند تا جایی که ممکن است درآمد فرد به سالی 360 هزار دلار کانادا نیز برسد. بر اساس آمار اداره کار کانادا، این کشور همچنان به نیروهای متخصص پزشک نیاز خواهد داشت و شرایط برای مهاجرت پزشکان به کانادا هموار است.

هزینه آزمون TEF
مشاوره تخصصی مهاجرت
زمان شما ارزشمند است فرصت را از دست ندهید
نگران قوانین پیچیده مهاجرت نباشید، وکلای با‌تجربه ما در این مسیر همراه شما هستند

جمع بندی

در حال حاضر کانادا نیاز به نیروی متخصص در زمینه پزشکی دارد. به همین دلیل شرایط برای مهاجرت پزشکان به کانادا فراهم است و متقاضیان می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنند. به دلیل نیاز این کشور به پزشک، موقعیت‌های شغلی خوآزمون MCAT چیستب و مناسب فراوانی در کانادا وجود دارد و این مسئله باعث شده است که سالانه تعداد زیادی پزشک از سرتاسر جهان و به خصوص از ایران به این کشور مهاجرت کنند.

پزشکان می‌توانند از دو روش اکسپرس اینتری و برنامه‌های مهاجرتی استانی، برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنند. البته کلیه پزشکان باید موارد دیگری را نیز مدنظر قرار دهند. مدرک پزشکی از دانشگاه‌های ایران برای کار در کانادا مورد تایید نیست و به همین علت متقاضیان باید مدرک خود را معادل سازی کنند. برای این کار نیز کلیه متقاضیان باید در آزمون‌های تعیین صلاحیت شرکت کرده و در آن نمره قبولی بگیرند.

در این مقاله کلیه روش‌های مهاجرتی پزشکان به کانادا معرفی شدند و مدارک و شرایط لازم مورد نیاز آن‌ها بررسی گردید. از طرفی دیگر به دلیل اهمیت موضوع، معادل سازی مدارک پزشکی با جزئیات توضیح داده شد تا با روند کار به خوبی آشنا شوید. توصیه می‌کنیم که برای انجام موفق روند مهاجرت، از کمک و مشاوره وکلای باتجربه ما استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا با معادل سازی مدرک، پزشکان اجازه کار در کانادا خواهند داشت؟

خیر. همان طور که در این مقاله نیز بررسی شد، پزشکان بعد از معادل سازی مدرک خود و دریافت LMCC باید دوره‌های تخصصی دیگری را بگذارنند تا اجازه طبابت و کار در زمینه پزشکی را از استان مورد نظر دریافت کنند. برای آگاهی از روند این کار نیز بهتر است قوانین آن استان را به دقت بررسی کنید.

مدارک پزشکی ایران در کانادا مورد تایید است؟

مدارک اکثر دانشگاه‌های ایران در کانادا اعتبار دارند؛ ولی برای اینکه پزشکان بتوانند در این کشور مشغول به کار شوند باید مدرک خود را معادل سازی کنند. برای این کار نیز باید در آزمون‌ها گوناگونی شرکت کند و در آن‌ها نمره قبولی به دست آورد. بعد از آن نیز با شرکت در دوره‌های مختلف و تجربه آموزی باید از استان محل سکونت اجازه کار و طبابت را دریافت کند.

برای معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا، شرکت در چه آزمون‌هایی الزامی است؟

برای مهاجرت پزشکان به کانادا، متقاضیان نیاز دارند تا در آزمون‌های MCCQE 1، 2MCCQE و NAC شرکت کرده و در آن‌ها نمره قبولی کسب کنند. با این کار می‌توانند مدرک خود را معادل سازی کنند.

پزشک شدن در کانادا چه قدر زمان می‌برد؟

برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی در کانادا، ابتدا باید مدرک لیسانس رشته‌های مرتبط را داشته باشید. مدت زمان دوره لیسانس 3 تا 4 سال است. از طرفی دیگر کلیه پزشکان باید حدود 3 تا 5 سال دوره رزیدنسی را بگذرانند. با این حساب و در مجموع، برای پزشک شدن در کانادا باید حدود 10 تا 13 سال در این کشور مشغول به تحصیل باشید.

بهترین روش برای مهاجرت پزشکان به کانادا کدام است؟

در بین روش‌های متنوعی که پزشکان می توانند از طریق آن‌ها به کانادا مهاجرت کنند، می‌توان به اکسپرس اینتری اشاره کرد. با این روش می‌توانید در مدت زمان کوتاهی اقامت دائم کانادا را به دست آورید. البته ناگفته نماند که برنامه‌های استانی مناسبی نیز در این زمینه وجود دارد که می‌توان به برنامه پزشکان نوااسکوشیا اشاره کرد که از سال 2018 ارائه شده است و کلیه متقاضیان می‌توانند از طریق آن به کانادا مهاجرت کنند. برای این روش مهاجرتی، حتما باید پیشنهاد شغلی یا جاب آفر داشته باشید.

آیا مهاجرت پزشکان به کانادا نیاز به ارائه مدرک زبان دارد؟

بله. برای مهاجرت از طریق روش‌های کاری که در این مقاله توضیح داده شد، نیاز است که مدرک زبان انگلیسی معتبری مانند آیلتس یا تافل ‌ارائه شود. علاوه بر این ارائه مدرک زبان فرانسه معتبر نیز می‌تواند شانس موفقیت را برای مهاجرت افزایش دهد.

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4.5 / 5. تعداد رای‌ها: 6

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان