خانه » مقالات » مهاجرت پزشکان به اروپا | شرایط و مراحل مهاجرت پزشکان

مهاجرت پزشکان به اروپا | شرایط و مراحل مهاجرت پزشکان

erfan keyvan بدون نظر مقالات مهاجرت پزشکان
4.4
(7)
مهاجرت پزشکان به اروپا
4/5 - (1 امتیاز)

امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی فراوان و همچنین عدم توجه کافی به برخی رشته‌های آکادمیک از جمله پزشکی، موضوع مهاجرت بسیار داغ و پرطرفدار است. همانطور که می‌دانید شرایط تحصیل و کار در کشور‌های اروپایی بسیار مناسب‌تر بوده و می‌تواند آینده شغلی شما را به طور کامل تضمین کند. در این مقاله قصد داریم به موضوع مهاجرت پزشکان به اروپا پرداخته و شرایط، مدارک لازم و راه‌های مهاجرت را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط مهاجرت و کار پزشکان در اروپا

در ابتدا قصد داریم شرایط کلی مهاجرت پزشکان به اروپا را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

معادل‌ سازی مدرک تحصیلی

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در روند مهاجرت پزشکان به اروپا مدرک تحصیلی است. در واقع هنگامی که پزشکی درخواست مهاجرت خود را ثبت می‌کند، مدرک تحصیلی ‌اش مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته و به طور دقیق با قوانین و ضوابط تحصیلات آکادمیک کشور مورد نظر معادل‌سازی می‌شود.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی کشور‌های اروپایی شرایط مهاجرت پزشکان را هموارتر ساخته در صورتی که مدارک تحصیلی ایران را قبول داشته باشند، تنها آن را ادقام می‌کنند. ولی به طور کلی اکثر کشور‌های اروپایی معادل‌سازی را در دستور کار اولیه خود قرار داده‌اند و با توجه به اصول استاندارد‌های مدنظر خود، درخواست‌های مهاجرت افراد را تأیید و رد می‌کنند. همچنین باید بدانید که تمامی استاندارد‌ها و ضوابط معادل‌سازی مدارک تحصیلی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. در ادامه به طور مفصل روند ثبت درخواست مهاجرت پزشکان به اروپا و معادل‌سازی مدرک را بررسی قرار خواهیم داد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره تحصیل پزشکی در ایتالیا

سطح دانش زبان

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به اروپا میزان سطح دانش به زبان آن کشور است. کشور‌های اروپایی دارای زبان‌های متفاوتی هستند و در صورتی که پزشکی قصد مهاجرت به هر یک از کشور‌ها را داشته باشد علاوه بر معادل‌سازی مدرک، میزان سطح دانش فرد نسبت به زبان عمومی و تخصصی رایج کشور نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به طور کلی افرادی که تقاضای مهاجرت به کشور خاصی را دارند باید دارای سطح دانش استانداردی به زبان آن کشور باشند. به منظور سنجش سطح دانش به زبان، افراد در رده‌بندی‌های a1a2، b1b2 و c1 c2 قرار می‌گیرند. همچنین قوانین و ضوابط حاکم در روند مهاجرت پزشکان به اروپا هر کشور نیز با دیگر کشور‌ها متفاوت است و ممکن است هر یک از این کشور‌ها سطح خاصی را به منظور رده حداقلی در نظر بگیرند. در ادامه بیشتر این مورد را برای کشور‌های شاخص اروپایی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معادل ‌سازی مدرک پزشکی ایران در کشور‌های اروپایی

حالا که به طور کلی با دو شرط اصلی مورد نیاز برای مهاجرت پزشکان به اروپا آشنا شدید، در ادامه قصد داریم انواع قوانین مهاجرت کشور‌های شاخص اروپایی را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.

مهاجرت پزشکان به اروپا با رتبه‌بندی کشور های اروپایی

مهاجرت به آلمان

آلمان یکی از پرطرفدارترین و پر متقاضی‌ترین کشور‌های اروپایی برای مهاجرت در رشته پزشکی است. باید بدانید که مهاجرت به این کشور کار آسانی نیست و شرایط خاص خود را دارد. اولین شرط اصلی برای ثبت درخواست مهاجرت به آلمان این است که فرد باید عضو سازمان نظام پزشکی ایران بوده و دارای شماره نظام پزشکی معتبری باشد. این مورد به منظور تأیید تخصص به ثبت رسیده پزشک در ارگان‌های پزشکی ایران الزامی می‌باشد.

بعد از این مورد، فرد باید مدرک پزشکی خود را همراه با ریز نمرات تمام دروس گذرانده شده به زبان آلمانی ترجمه کرده و آن را برای بررسی و معادل‌سازی در اختیار واحد مربوط به رسیدگی مهاجرت پزشکان به اروپا در این کشور قرار دهد. یکی از ویژگی‌هایی که آلمان را با دیگر کشورهای اروپایی متمایز می‌کند نیاز شدید کشور به نیروی کار است و به همین دلیل بیشتر هزینه‌های دوره‌های آموزش زبان و آزمون‌های تخصصی متقاضیان از سوی دولت کشور آلمان پرداخت می‌شود.

مهاجرت پزشکان به آلمان

روند مهاجرت پذیری آلمان

به طور کلی در روند مهاجرت پزشکان به اروپا، حداقل سطح دانش فرد به زبان آلمانی باید A1 باشد و همچنین باید دارای مدرک معتبری به منظور تأیید این سطح از دانش فرد به زبان آلمانی نیز باشد.

در صورتی که روند معادل‌سازی مدرک تحصیلی و سطح دانش فرد به زبان آلمانی تأیید شود، پزشک می‌تواند در هنگام حضور در این کشور سطح زبان خود را به B1 ارتقا دهد تا بتواند در آزمون تخصصی پزشکی آلمان شرکت کند. در زمان برگزاری آزمون نیز فرد فرصت دارد تا سطح زبان خود را به C1 رسانده و به شرط قبولی کامل در آزمون، می‌توانند فعالیت رسمی خود را در این کشور آغاز کند.

حتما بخوانید: ثبت شرکت در آلمان

البته باید بدانید که فعالیت رسمی و قانونی پزشکانی که به آلمان مهاجرت کردند در دو سال اول به عنوان دستیار پزشک بوده و بعد از این دو سال در صورت عدم وجود تداخل در روند کاری، افراد می‌توانند به صورت شخصی و مستقل بسته به نوع تخصص فعالیت پزشکی خود را در این کشور آغاز کنند.

شرایط مهاجرت به آلمان

مهاجرت پزشکان به دانمارک

شرایط کلی مهاجرت پزشکان به کشور دانمارک به صورت زیر است:

سطح دانش زبان

همانند دیگر کشور‌های اروپایی ذکر شده، دانمارک نیز میزان دانش اولیه نسبت به زبان کشور خود را در اولویت‌های اصلی متقاضیان مهاجرت قرار داده است. به طور کلی میزان سواد اولیه نسبت به زبان دانمارکی تا درجه a نیز مورد قبول این کشور است و افراد پس از دریافت اقامت موقت، می‌توانند در کلاس‌های زبان تخصصی شرکت کنند و سطح دانش خود را به b و پس از آن به c برساند تا بتوانند بدون مواجه شدن با مشکل خاصی در آزمون‌های تخصصی علوم پزشکی دانمارک شرکت کنند.

به طور معمول آزمون‌های تخصصی علوم پزشکی کشور دانمارک ۲ الی ۳ بار در سال برگزار می‌شوند و متقاضیان مهاجرت پزشکان به اروپا در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

مهاجرت پزشکان به دانمارک اروپا

معادل سازی مدرک

یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل ثبت درخواست مهاجرت در کشور دانمارک، مورد بررسی قرار گرفتن مدرک تحصیلی و معادل‌سازی آن است. به این منظور پزشکان متقاضی ابتدا باید مدرک تحصیلی آکادمیک خود را به صورت رسمی در اختیار واحد پذیرش مهاجران کشور دانمارک قرار دهند و پس از بررسی و دریافت تأییدیه، دیگر مشخصات هویتی و رزومه کاری خود را ارسال کنند. البته باید در نظر داشته باشید که مرحله معادل‌سازی مدرک به سرعت انجام نمی‌شود و افراد متقاضی پس از دریافت تأیید اولیه از سوی سازمان نظام پزشکی دانمارک، ابتدا باید در کلاس‌های تخصصی زبان شرکت کرده و پس از آن در آزمون تخصصی علوم پزشکی این کشور نیز شرکت کنند تا پس از بررسی نتایج حاصله، مدرک تحصیلی به طور کامل معادل‌سازی شود.

پس از موفقیت در آزمون تخصصی، فرد باید بر اساس رشته و تخصص خود در یکی از بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌های مورد نظر سازمان علوم پزشکی دانمارک به کارورزی مشغول شود. مدت زمان این دوره کارورزی بسته به تخصص فرد می‌تواند بین 6 ماه تا یک سال به طول می‌انجامد.

هزینه زندگی در دانمارک

نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشته باشید، میزان تمکن مالی مناسب برای سکونت در کشور دانمارک است. دانمارک کشور ارزانی نیست و مانند دیگر کشور‌های اروپایی همچون آلمان که پذیرای مهاجرت پزشکان به اروپا است، به صورت کامل و رایگان امکانات آموزشی و سکونتی را در اختیار مهاجران قرار نمی‌دهد. به طور کلی افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، باید از تمکن مالی نسبتاً مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند از پس هزینه‌های اولیه برای دریافت اقامت و همچنین سکونت خود بر بیایند.

به طور کلی هزینه زندگی ماهانه برای افراد بالای ۱۸ سال ۷۰۰ یورو، افراد بالای ۲۵ سال ۹۰۰ یورو و افراد متأهل بالای ۲۵ سال ۱۸۰۰ یورو برآورد شده است.

شرایط مهاجرت به دانمارک

جدول کلی مهاجرت به دانمارک

سطح دانش زبان مورد نظر A1
مدت زمان دوره کارورزی 6 ماه تا 1 سال
نیاز به معادل‌سازی مدرک دارد

 هزینه ماهانه زندگی در دانمارک

افراد بالای 18 سال 700 یورو
افراد بالای 25 سال 900 یورو
افراد متاهل بالای 25 سال 1800 یورو

حتما بخوانید: مهاجرت کادر درمان به دانمارک

مهاجرت به سوئد

سوئد نیز یکی دیگر از کشور‌های پرطرفدار در موضوع مهاجرت پزشکان به اروپا است. سوئد هم دارای قوانین مهاجرتی خاصی است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

اولین و مهم‌ترین شرط تأیید درخواست مهاجرت فرد، اخذ تأییدیه وزارت بهداشت رسمی سوئد منظور شروع فعالیت پزشکی در این کشور است. به منظور گرفتن این تأییدیه پزشک باید مدرک تحصیلی، ریز نمرات، مشخصات دقیق و همچنین رزومه کاری خود را به وزارت بهداشت سوئد ارسال کند تا به منظور معادل‌سازی مدرک تحصیلی و تأیید فرد، مورد بررسی قرار بگیرد.

مهاجرت پزشکان به سوئد اروپا

کارهایی که برای سوئد باید انجام دهید

پس از گذراندن روند معادل‌سازی، یک ویزای یکساله به فرد تعلق می‌گیرد که در طور این مدت، پزشک می‌بایست سطح دانش خود در زبان سوئدی را ارتقا دهد. با توجه به میزان سطح زبان قابل قبول این کشور برای پزشکان مهاجر، فرد متقاضی باید حدود ۵۴۰ ساعت دوره آموزشی زبان سوئدی را پشت سر بگذارد. همچنین لازم به ذکر است که بدانید شرکت در این دوره یک ساله، مشمول یک هزینه ۸ هزار یورویی می‌باشد که فرد ملزم است آن را در این مدت زمان پرداخت کند.

پس از پشت سر گذاشتن این دوره زبان، فرد باید آماده شرکت در آزمون زبان تخصصی کشور سوئد شود و در صورت موفقیت در این آزمون، می‌تواند آماده شرکت در آزمون عملی پزشکی سوئد شود. جالب است بدانید که پس از پشت سر گذاشتن آزمون عملی و قبولی در آن، پزشک با گذراندن ۶ ماه دوره کارورزی و انترنی در کلینیک‌های مورد نظر نظام پزشکی سوئد، می‌تواند اقدام به اخذ پروانه رسمی نماید و پس از آن به صورت رسمی فعالیت مستقل خود را در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های این کشور شروع کند.

شرایط مهاجرت به سوئد

جدول کلی شرایط مهاجرت به سوئد

سطح دانش زبان مورد نظر B1
مدت زمان دوره کارورزی 6 ماه
نیاز به معادل‌سازی مدرک دارد

مهاجرت به هلند

مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرط تأیید درخواست مهاجرت پزشکان به اروپا در کشور هلند، معادل‌سازی مدرک تحصیلی مطابق با قوانین دولت و نظام پزشکی این کشور است. در ابتدا فرد متقاضی باید به صورت ترجمه شده مدرک تحصیلی خود را همراه با ریز نمرات و مشخصات کامل به واحد پذیرش مهاجران هلند ارسال کند تا مدرک مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید ادامه روند پیش گرفته شود.

پس از معادل‌سازی و تأیید مدرک، فرد متقاضی باید در آزمون تخصصی AKV شرکت کرده و آن را با موفقیت پشت سر بگذارد. برای شرکت در این آزمون داشتن حداقل سطح دانش به زبان هلندی B1 می‌باشد و در صورتی که فرد در این سطح قرار نداشته باشد، باید در دوره تخصصی زبان هلندی شرکت کند. همچنین فرد در این مدت باید در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های مشخصی دوره کارورزی را پشت سر بگذارد و در این حین، سطح زبان هلندی خود را نیز ارتقا دهد.

مهاجرت پزشکان به هلند اروپا

پس از گذراندن این دوره و موفقیت در آزمون تخصصی، مدرک تحصیلی، سوابق و ویژگی‌های فرد متقاضی از سوی دورگان اصلی هلند به نام‌های کمیسیون سلطنتی پزشکی و کمیته نام‌نویسی پزشکان متخصص مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و در صورت تأیید، فرد ملزم به گذراندن یک دوره کارورزی تخصصی دیگر می‌شود.

به طور کلی پروسه درخواست ابتدایی مهاجرت پزشکان به اروپا در هلند تا گذراندن دوره کارورزی تخصصی در این کشور حدود چهار سال به طول می‌انجامد که نسبت دیگر کشور‌های اروپایی زمان نسبتاً بیشتری است. اگرچه به دلیل این مدت زمان طولانی پزشکان ایرانی تمایل چندانی به مهاجرت به کشور هلند ندارند، ولی باید بدانید که در صورت موفقیت در این پروسه می‌توانید آینده شغلی‌تان را به طور کامل تضمین کنید.

حتما بخوانید: مهاجرت پزشکان به کانادا

جدول کلی شرایط مهاجرت به هلند

سطح دانش زبان مورد نظر B1
مدت زمان دوره کارورزی 4 سال
نیاز به معادل‌سازی مدرک دارد
شرایط مهاجرت به هلند

مهاجرت به اتریش

برای مهاجرت پزشکان به کشور اتریش، داشتن سطح دانش و اشراف کافی به زبان آلمانی در اولویت اول قرار دارد. در واقع سیستم نظام پزشکی کشور اتریش برای افراد متقاضی مهاجرت به گونه‌ای قانون‌گذاری شده است تا تداخلی در روند شکل‌گیری ارتباط اجتماعی و روانشناسی پزشک با بیماران وجود نداشته باشد.

به همین دلیل پزشکانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند یا باید دارای سطح تسلط کافی به زبان آلمانی باشند و یا ملزم هستند تا در دوره‌های تخصصی زبان این کشور شرکت کنند. همچنین باید بدانید که سطح در مورد نیاز تسلط به زبان آلمانی در اتریش برای متقاضیان C1 می‌باشد. پس برای مهاجرت پزشکان به اروپا، سطح دانش زبان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مهاجرت به اتریش اروپا

با توجه به اینکه تمام آزمون‌های تخصصی پزشکی در اتریش به زبان آلمانی برگزار می‌شوند، میزان تسلط بالای فرد به زبان این کشور الزامی و مهم است. به طور کلی متقاضیان مهاجرت در ابتدا می‌توانند دوره یادگیری زبان عمومی آلمانی را پشت سر بگذارند و پس از فراگیری آن، دوره تخصصی را شروع کرده و بسته به نوع تخصص انتخابی خود، زبان تخصصی آن رشته را فرا بگیرند.

همچنین در کشور اتریش نیز همانند آلمان پزشکان ملزم هستند تا بعد از موفقیت در آزمون تخصصی، دوره کارورزی ۱ ساله را پشت سر گذاشته و پس از آن فعالیت رسمی خود را در این کشور شروع کنند.

جدول کلی شرایط مهاجرت به اتریش

سطح دانش زبان مورد نظر C1
مدت زمان دوره کارورزی 1 سال
نیاز به معادل‌سازی مدرک دارد
شرایط مهاجرت به اتریش

بهترین راه‌ های مهاجرت برای پزشکان در کشور‌های اروپایی

همانطور که در موارد بالا ذکر شد، به طور کلی افرادی که قصد مهاجرت به کشور‌های اروپایی را دارند در ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را معادل‌سازی کرده و همچنین سطح دانش خود نسبت به زبان کشور مورد نظر را تقویت کنند. همانطور که می‌دانید مدارک پزشکی کشور‌هایی همچون ایران و ترکیه برای کشور‌های اروپایی قابل قبول نیستند و باید به طور کامل معادل‌سازی شوند. در طی پروسه مهاجرت پزشکان به اروپا، افراد می‌توانند با قرارگیری در محیط‌های مربوط به کارورزی و همچنین شرکت در دوره‌های تخصصی، دانش زبان خود را تقویت کرده و پس از تأیید و معادل‌سازی مدرک تحصیلی خود، در آزمون‌های تخصصی پزشکی کشور‌ها شرکت کنند. پس به طور خلاصه روند مهاجرت پزشکان به اروپا به این صورت می‌باشد.

البته علاوه بر افرادی که گزینه مهاجرت پزشکان به اروپا را در نظر دارند، دسته دیگری از افراد هستند که فقط قصد دارند اقامت دائمی یکی از کشور‌های اروپایی را داشته و در عین حال در کشور خود فعالیت رسمی داشته باشند. به منظور دریافت اقامت به این صورت نیز افراد می‌توانند از طریق روش‌هایی همچون خود حمایتی و یا تمکن مالی اقامت خود را دریافت کنند.

دریافت مشاوره تخصصی مهاجرت به اروپا

در این مقاله به طور کامل شما را با شرایط اولیه مهاجرت پزشکان به اروپا، شرایط کشور‌های شاخص اروپایی و همچنین روال کلی درخواست مهاجرت آشنا کردیم.

در صورتی که قصد دارید به کشور‌های اروپایی مهاجرت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید تا از تجارب و دانش کارشناسان مهاجرت مجموعه بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4.4 / 5. تعداد رای‌ها: 7

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان