خانه » مقالات » گپ تحصیلی چیست و چگونه می‌توان آن را توجیه کرد؟

گپ تحصیلی چیست و چگونه می‌توان آن را توجیه کرد؟

erfan keyvan بدون نظر بهترین کشور برای مهاجرت مهاجرت تحصیلی
4
(2)
گپ تحصیلی کانادا
4/5 - (3 امتیاز)

اطلاع از چیستی گپ تحصیلی و چگونگی توجیه آن یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی می‌باشد.

افراد بسیاری هستند که بعد از گذشت مدت زمانی از دریافت آخرین مدرک تحصیلی خود، قصد ادامه تحصیل و دریافت پذیرش از مراکز آموزشی سایر کشورها را دارند. بنابراین لازم است در پی این پروسه به حل مسائلی که به دلیل ایجاد این وقفه مابین زمان تحصیل افتاده است اقداماتی را انجام دهند.

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که مدتی از زمان تحصیل و دریافت آخرین مدرک تحصیلی‌تان گذشته، اما حالا قصد ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارید می‌توانید اطلاعات لازم در این مورد را با مطالعه این مقاله از وب‌سایت موسسه مهاجرتی افق ویزا به دست آورده تا با خیالی آسوده به طی کردن پروسه مهاجرت تحصیلی خود بپردازید.

گپ تحصیلی چیست؟

ایجاد هرگونه وقفه‌ای که در پروسه و روند تحصیلی افراد به هر دلیلی ممکن است اتفاق افتاده باشد را، گپ تحصیلی Study gap می‌نامند.

هر فرد ممکن است به دلایل گوناگونی بین دو مقطع تحصیلی خود این وقفه را تجربه کند. این عوامل می‌توانند نظیر اشتغال به کار، ازدواج، اقدام برای آمادگی بیشتر جهت ادامه تحصیل و… باشد. بنابراین با توجه به میزان زمانی که در این بین ایجاد شده است باید دانست که می‌توان دچار اثرات منفی و مثبت بسیاری شد.

در ادامه هریک از این موارد و چگونگی توجیه و حل و فصل آن‌ها را برای اینکه بتوان به تحصیل در کشور و مرکز آموزشی موردنظر پرداخت، مرور خواهیم کرد.

تاثیر گپ تحصیلی بر متقاضیان پذیرش تحصیلی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد اگر شما هم دچار گپ تحصیلی بوده‌اید و حال اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی کرده‌اید با موانعی رو در رو خواهید بود.

برخورداری از گپ تحصیلی در دریافت پذیرش به هر دلیل که باشد می‌تواند پروسه‌ی بررسی مدارک پذیرش توسط بازرسان مربوطه را به وقفه بیاندازد و همین می‌تواند مشکلاتی را در دریافت پذیرش برای افراد دریافت کند. البته این موضوع تماما مشکل و مانع نیست و هم می‌توان به آن از نظر مثبت و هم منفی نگریست که در ادامه به مواردی چند از این دست اشاره خواهیم داشت.

حتما بخوانید: راهنمای آزمون gre

نکات مثبت برخورداری از Study gap

ایجاد وقفه تحصیلی در پروسه درس خواندن می‌تواند فرصتی مناسب برای اشتغال به کاری مرتبط با دانش کسب شده‌ی فرد باشد. با این وجود تجربه‌ی شغلی و عملی و امکان برخورداری و آمیختن مهارت‌هایی که ممکن است هرگز در حین تحصیل به یادگیری آن پرداخته نشود، ایجاد می‌گردد.

مورد دیگر درمورد افرادی صادق است که در کشور دیگری دچار این موضوع شده‌اند. بنابراین با برخورداری از گپ تحصیلی می‌توانند از فرصت زیادی برای تقویت دانش ارتباطی و زبانی خود، آشنایی با فرهنگ و رسوم مردم آن کشور و یا فراگیری هر مهارتی برای کسب آسایش و آگاهی بیشتر به منظور زندگی در آن کشور استفاده نمایند.

با توجه به اینکه پروسه مهاجرت به کشور دیگر می‌تواند از مناظر گوناگون چه از لحاظ عاطفی، چه هزینه‌ای، چه بار روانی و … انرژی زیادی را از فرد بگیرد برخورداری از گپ تحصیلی می‌تواند مدتی آسودگی و کسب آرامش تا برخورداری از شرایط عادی را برای مهاجران تحصیلی فراهم آورد.

نکات منفی برخورداری از Study gap

وقفه تحصیلی می‌تواند تاثیرات منفی هم بر پروسه دریافت پذیرش از کشور دیگر داشته باشد. به طور مثال با ایجاد این وقفه امکان فراموشی و از یاد بردن مطالب و علوم کسب شده برای دانشجو وجود دارد و همین امر می‌تواند به عنوان یک مشکل برای وی ایجاد شود.

گاهی برخی از افراد با ایجاد گپ تحصیلی انگیزه و اراده‌ی خود را برای ادامه تحصیل از دست می‌دهند و ممکن است به سختی اقدام به ادامه‌ی مسیر کنند. همچنین با افزایش میزان زمان این وقفه بین دو مقطع تحصیلی و پیشرفت سریع علوم و فنون ممکن است فرد برای ادامه تحصیل به اندازه کافی به روز نباشد و از این لحاظ دچار عقب ماندگی از سایر افراد گردد و با مشکلاتی در این بین روبرو گردد.

حداکثر گپ تحصیلی قابل قبول در کانادا

گپ تحصیلی قابل قبول برای کشورها و دانشگاه‌ های مختلف

باید توجه داشت که میزان قابل قبول گپ تحصیلی ایجاد شده در بین دو مقطع تحصیلی متقاضی دریافت پذیرش تحصیلی، به دانشگاه و کشور مورد نظر بستگی دارد. بنابراین لازم است تا درباره‌ی این موضوع و چگونگی قوانین حاکم در برخورد با این موضع در دانشگاه مورد نظر خود به بررسی و تحقیق بپردازید.

به طور مثال می‌توان گفت میزان قابل قبول برای وقفه تحصیلی برای متقاضیان مقطع کارشناسی کانادا تا 2 سال و برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد 5 سال است. البته گاها موارد استثنا نیز وجود دارد که اگر فکر می‌کنید جزو این افراد هستید می‌توانید در این باره از تخصص و مساعدت مشاوران و وکلای موسسه مهاجرتی افق ویزا برای دریافت بهترین راه حل استفاده نمایید.

حتما بخوانید: اپلای تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد

اما به طور قطع نمی‌توان برای تمامی مراکز آموزشی و تمامی کشور‌ها زمانی را بیان کرد و فقط می‌توان این مدت زمان قابل توجیه را در حدود 2 سال و 5 سال برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر داشت.

روش های توجیه گپ تحصیلی در پروسه اخذ ویزا

برای اینکه بتوانید گپ تحصیلی و وقفه‌ی ایجاد شده بین مقاطع تحصیلی خود را توجیه نمایید می‌توانید از روش‌های گوناگون اقدام نمایید که در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

  • توجیه به دلیل اشتغال به خدمت سربازی
  • توجیه با ارائه مدارک پزشکی و ابتلا به بیماری
  • توجیه به دلیل اختلافات و مشکلات خانوادگی که با ارائه مدارک لازم ممکن است
  • توجیه گپ تحصیلی به دلیل اشتغال به کار مرتبط با رشته تحصیلی
  • توجیه گپ تحصیلی با ارائه‌ی رزومه‌ای قوی با مدارک قابل قبول و …

سخن آخر

وقفه‌ی تحصیلی ممکن است به دلایل مختلفی که اتفاقا قابل توجیه و استناد هم هستند در طول مقاطع تحصیلی هر فردی ایجاد شود. از آنجا که این مورد جزو حساسیت‌های دریافت پذیرش تحصیلی از سایر کشورها می‌باشد لازم است تا در صورت برخورداری از آن با استفاده از دانش و مهارت لازم مشاوران و متخصصان این حوزه به حل آن در پروسه دریافت پذیرش خود بپردازید.

موسسه مهاجرتی افق ویزا با برخورداری از دانش و تجربه‌ی کافی در این حیطه راه‌گشای شما در تحقق اهداف و رویاهایتان در مقصد موردنظر خواهد بود.

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4 / 5. تعداد رای‌ها: 2

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان