خانه » مقالات » اپلای با مدرک دانشگاه آزاد

اپلای با مدرک دانشگاه آزاد

erfan keyvan بدون نظر مقالات مهاجرت تحصیلی
4.3
(4)
اپلای با مدرک دانشگاه آزاد
3.3/5 - (3 امتیاز)

امروزه افراد بسیاری به دلایل مختلف اقدام به مهاجرت می‌نمایند. یکی از راه‌هایی که برای مهاجرت مورد استفاده قرار می‌گیرد اقامت از طریق تحصیل در کشور دیگر است.
دغدغه‌ی دیگر در مورد تحصیل در خارج از کشور مربوط به مسئله‌ی پذیرش مدرک است. این سوال که آیا اپلای با مدرک دانشگاه آزاد نیز امکان‌پذیر است؟ و اگر پاسخ به این سوال مثبت است از چه طریقی می‌توان اقدام کرد.

فرم مشاوره رایگان
تیم وکلا و مشاوران باتجربه افق ویزا در کنار شما هستند. درخواست تان را ثبت کنید تا با شما تماس گرفته شود.

معرفی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد از جمله معتبرترین دانشگاه‌ها در ایران است. از دانشگاه آزاد به عنوان یکی از بزرگترین سامانه‌های دانشگاهی جهان نیز یاد می‌شود. این عنوان را در ایران نیز از آن خود کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 در تاسیس شد و برخی از رجال سیاسی ارشد در ایران نیز از اعضای هیئت امنای آن بودند. این دانشگاه اکثر رشته‌های تحصیلی موجود در کشور ایران را پوشش می‌دهد. تمامی رشته‌‌های تحصیلی مرتبط با سه شاخه نظری و نیز رشته‌های مربوط به داوطلبان گروه زبان و گروه هنر نیز در آن تدریس می‌گردد.

دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع تحصیلی از مقطع کاردانی تا دکتری پذیرای دانشجویان از رشته‌‌های مختلف می‌باشد. در مورد اعتبار مدرک آن هم می‌توان گفت که بر اساس آیین‌نامه‌های موجود وزارت علوم با مدرک دانشگاه سراسری برابری می‌کند. بنابراین می‌توان به جهت ادامه تحصیل و جذب در بازار کار، از آن استفاده کرد. در ادامه اعتبار و چگونی اپلای با مدرک دانشگاه آزاد را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

حتما بخوانید: مهاجرت تحصیلی به کانادا

آیا امکان اپلای با مدرک دانشگاه آزاد وجود دارد؟

از اصلی‌ترین سوال‌های مطرح شده توسط کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، درمورد مدرک دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند. سوال دیگر نیز درمورد اعتبار آن برای اپلای است.

در ایران دانشگاه‌هایی با عنوان دانشگاه آزاد تعداد زیادی از جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند. گستردگی خدمات و آموزش آن نیز در حیطه‌ی اکثر رشته‌های ارائه شده در تمامی شاخه‌‌های نظری، هنر و زبان است. پس لازم است تا بدانیم آیا امکان اپلای با مدرک دانشگاه آزاد وجود دارد یا خیر؟

اپلای تحصیلی کانادا با مدرک دانشگاه آزاد
 

در این بخش در پاسخ به این سوال که در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری از آن خواهیم پرداخت می‌توان گفت که بله.

امکان اپلای با مدرک دانشگاه آزاد وجود دارد.

البته این موضوع به موارد دیگری نیز بستگی دارد. مواردی که باید به آن‌‌‌ها توجه داشت و فقط تمرکز خود را به سمت نوع مدرک تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل معطوف نکرد. بنابر اطلاعات موجود در این خصوص لازم است بدانید که روال اپلای با مدرک دانشگاه آزاد مانند اپلای با مدرک دانشگاه سراسری است.

تفاوتی که دانشگاه آزاد و سراسری در ایران دارد را می‌توان درباره‌ی دانشگاه‌های خارج از کشور درمورد دانشگاه‌های خصوصی و دولتی درنظر داشت. هر دو نوع دانشگاه مجوز صدور مدرک را برای دانشجوی فارغ‌التحصیل درا می‌باشند. مدارک صادر شده از جانب هردو نیز مورد تایید سازمان آموزش و پرورش می‌باشد.

لازم به ذکر است که شاید در مواردی معدود صلاحیت دانشگاه آزادی که در آن به تحصیل پرداخته‌اید و مدرکی که از آن دریافت کرده‌اید مورد تایید موسسه‌ای که در خارج از کشور انتخاب نموده‌اید نباشد. در این صورت این امر ممکن است با درخواست مدارک پشتیبان بیشتری حل شود. اگر این موارد به میزان کافی برای موسسه‌ای که در کشور موردنظر انتخاب کرده‌اید کافی نباشد نیز منجر به رد درخواست شما مبنی بر اپلای با استفاده از مدرک دانشگاه آزاد خواهد شد.

برای اپلای با استفاده از این مدرک نیز لازم است ابتدا اقدام به پرداخت هزینه ادمیشن فی نمایید و در مراحل بعدی به سایر امور که در ادامه ذکر خواهند شد بپردازید. این مراحل عبارتند از:

  • اقدام به ترجمه‌ی آخرین مدارک تحصیلی
  • ترجمه‌ی ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • تنظیم انگیزه‌نامه
  • تهیه رزومه تحصیلی
  • توصیه‌نامه

تاثیر دانشگاه و اعتبار آن در اپلای

در بررسی میزان تاثیر دانشگاه و اعتبار آن بر اپلای و پذیرش در سایر کشورها این امر را که رنک دانشگاهی که شما در کشور خود در آن تحصیل کرده‌اید را نمی‌توان نادیده گرفت. این موضوع بی‌شک در میزان شانس شما برای پذیرش تاثیرگذار است اما فقط نمی‌توان به آن اتکا داشت.

دلیل و یا دلایلی که می‌تواند بر میزان اعتبار یک دانشگاه بیفزاید وابسته به امکانات موجود می‌باشد. مواردی مانند تجهیزات موجود، اعضای هیئت علمی و اساتید و… اینکه شما در دانشگاه آزاد به تحصیل و دریافت مدرک بپردازید و در این مسیر بتوانید رشته‌ی تحصیلی خود را با بهترین اساتید بگذرانید به طبع، به دنبال آن معدل و پایه‌ای قوی خوهید داشت.

حتما بخوانید: آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا

با توجه به این موارد می‌توان گفت که دانشگاه‌های خارج از کشور بیشتر از اینکه به دانشگاه قبلی شما توجه داشته باشند، بخش بیشتری از توجه خود را به معدل، دانش و اطلاعات، رزومه‌ی علمی و مواردی از این دست معطوف می‌نمایند.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در کانادا

اینکه ورود به دانشگا‌ه‌های معتبر و تراز بالای دیگر کشورهای خارجی موضوعی آسان نیست، امری بدیهی می‌باشد. این بدان معناست که حتی ممکن است با داشتن معدل بسیار بالا و همچنین معتبر بودن مدرک تحصیلی خود باز هم موفق به دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها نشوید.

نا امید نشوید

دانشگاه‌های معتبر دیگری وجود دارند که رقابت کمتری در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. با استفاده از مدرک دانشگاه آزاد هم می‌توان نسبت به دریافت پذیرش از آن‌ها برای ادامه تحصیل اقدام کرد. اگر مقصد دانشگا‌ه‌های موردنظر شما کشور کانادا است، داشتن سابقه تحصیلی قابل توجه می‌تواند شانس و فرصتی بزرگ برای اپلای از طریق مدرک دانشگاه آزاد باشد. البته که کالج‌های کانادا مواردی نظیر اعتبار واحد تحصیلی شما را در کنار سایر توانایی‌ها و سوابق تحصیلی‌تان مدنظر قرار خواهند داد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در کانادا
 

کشور کانادا به عنوان مقصدی برای ادامه تحصیل در ذهن بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشوری دیگر دارند نقشی پررنگی دارد. همچنین می‌توان از کشور کانادا به عنوان یکی از کشورهای برتر از لحاظ تحصیلی که آمار مهاجرت تحصیلی بالایی دارد نیز یاد کرد.

 

بسیار اتفاق افتاده است که افرادی با نیت مهاجرت تحصیلی به کانادا و ادامه تحصیل در این کشور صرفا به این دلیل که مدرک دانشگاهی آن‌ها از دانشگاه آزاد است ازاین امر منصرف شده و از آرزوی خود دست کشیده‌اند. اما بهتر است به جای پرداختن به این موضوع توجه خود را به سوابق تحصیلی، معدل و دیگرمدارکی که ممکن است به عنوان مدرک پشتیبان راهی را برای شما در این هموار کنند معطوف نمایید.

تاثیر معدل دانشگاه آزاد در اپلای کانادا

تاثیر معدل فردی که تمایل به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های موجود در کشور کانادا را دارد بسیار مهم‌تر و بیشتر از محل و نوع دانشگاهی است که در آن تحصیل کرده است.

می توان گفت که داشتن معدلی بالا در یک رشته‌ی تحصیلی با مدرکی از دانشگاه آزاد می‌تواند به مراتب از داشتن معدلی متوسط یا پایین از دانشگاهی دولتی در امر پذیرش شما بسیار موثر باشد. موارد بسیاری وجود دارند که برای اپلای در رشته‌های مختلف بر اساس شرط معدل تاثیر دارند.

این موارد شامل کشور مقصد و دانشگاه موردنظر در آن کشور می‌شود. اگر قصد شما برای ادامه تحصیل انتخاب دانشگاه‌‌هایی رده بالا در کشورهای تراز اول است لازم است تا معدلی بالای 16 داشته باشید و یا حتی بیشتر.

همچنین شاید دانستن این موضوع که این میزان از حساسیت برای پذیرش در کمتر است و سخت‌گیری‌های کمتری بر سر راه متقاضیان این رشته‌ها خواهد بود. در رشته‌هایی مانند رشته‌‌‌‌های مهندسی حساسیت روی معدل کمتر است و بخش زیادی از توجه و حساسیت درمورد مدرک و دانش زبانی دانشجو وجود دارد. به همین دلیل عدد معدل مقاطع پیش‌دانشگاهی، دیپلم و یا مدارک و مقاطع بالاتر کمتر می‌شود.

اگر موسسه مورد نظرتان نیز بخواهد حساسیتی بر مدرک تحصیلی و معدل آن به خرج دهد، این بررسی بر روی معدل آخرین مدرک انجام می‌گیرد. یعنی اگر قصد شما تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های خارج از کشور است معدل مدرک کارشناسی ارشد شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دانشگاه‌های آزاد برتر در ایران

از دیگر مواردی که در سنجش میزان اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه محل تحصیل شما مورد بررسی قرار می‌گیرد، رتبه دانشگاه محل تحصیل است. این موضوع و میزان اعتبار آن نیز بر دانشگا‌ه‌ها و موسسات آموزشی در کشور کانادا و سایر کشورها بر کسی پوشیده نیست و آنان به خوبی نسبت به این امر آگاه هستند.

اگر بخواهیم دانشگاه‌های آزاد برتر را نام ببریم می‌توان به لیستی که در ادامه می‌خوانید، اشاره داشت:

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
  • تهران مرکز
  • تهران جنوب
  • واحد تبریز
  • تهران شمال
  • اهواز
  • کرج
  • شیراز
  • قزوین

با این وجود می‌توان گفت که ممکن است هر دانشگاه در رشته‌ای خاص دارای رتبه برتر باشد.

دانشگاه‌های آزاد برتر در ایران

تاثیر مقالات در اپلای کانادا

اگر به دنبال مدارک و امتیازاتی که برای دریافت اپلای از دانشگاه‌های کشورهای دیگر لازم است رفته باشید حتما با مورد رزومه تحصیلی برخورد کرده‌اید. رزومه تحصیلی از مواردی است که حتما در روند اپلای کردن و دریافت ویزا مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدیهی است که پربار بودن رزومه تحصیلی شما شانس اپلای کردن را به مراتب برای شما افزایش می‌دهد.

مقاله‌نویسی و داشتن این مورد نیز در رزومه تحصیلی شما می‌توانید تاثیرات به سزایی در امر مهاجرت تحصیلی شما داشته باشد که می‌توان به مواردی از آن در ادامه اشاره داشت.

  • با داشتن مقاله در رقابت با سایر دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی شانس بیشتری خواهید داشت.
  • پذیرش تحصیلی شما در دانشگاه‌های مطرح و به نام دنیا با داشتن مقاله موثرتر واقع خواهد شد.
  • امکان پذیرش و تحصیل در رشته، گرایش و دانشگاه موردعلاقه شما با داشتن مقاله هموارتر خواهد بود.
  • شانس شما برای شرکت در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی و کسب درآمد با داشتن مقاله در رزومه تحصیلی‌تان بیشتر خواهد بود.
  • امکان پذیرش بدون دردسر و راحت با هزینه‌ای کمتر در مقطع دکتری

درمورد تعداد این مقالات نیز اگر سوالی در ذهنتان باشد در ادامه پاسخ خواهیم داد.

بالا بودن تعداد مقالات تحقیقات علمی شما می‌تواند شانس شما را برای اپلای کردن افزایش دهد. اما این موضوع و تعداد مقالات به عنوان معیاری اصلی برای بررسی و ارزیابی رزومه تحصیلی شما و عملکردی که از لحاظ علمی داشته‌اید نیست.

اینکه تعداد مقالات تهیه شده توسط فرد متقاضی کمتر باشد ولی کیفیت آن بالا باشد و یا مجله‌ای معتبر آن را منتشر نماید نیز از موارد مهم در این حیطه است. معیارهای سنجش میزان کیفیت مقاله نیز در ادامه به صورت خلاصه ذکر خواهند شد.

سایتیشن Citation

به معنای تعداد ارجاع و رفرنس‌هایی است که سایر محققان به مقاله منتشر شده توسط شما داده‌اند.

ایمپکت فکتور Impact Factor

این شاخص نشان‌دهنده‌ی میانگین استناداتی است که تا 2 سال پس از تاریخ انتشار مقاله‌ شما به آن تعلق می‌گیرد.

هزینه اپلای با مدرک دانشگاه آزاد

قطعا از مهم‌ترین مواردی که در هر امری مدنظر و از فاکتورهای مهم و تعیین کننده است، میزان هزینه‌ای خواهد بود که موضوع موردنظر برایمان به همراه خواهد داشت. درمورد اپلای کردن نیز این باید هزینه‌هایی را درنظر داشت.

هزینه‌های لازم برای این امر به اعتبار دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید مرتبط نمی‌شود و می‌توان گفت برای تمامی دانشگاه‌‌ها این هزینه به یک میزان است. البته باید گفت موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر این مورد موثر باشند. این عامل عبارتند از:

  • نوع رشته‌‌ای که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید
  • دانشگاه مورد نظر شما برای تحصیل
  • کشوری که برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید
  • مقطع تحصیلی که باید در آن به تحصیل بپردازید و …

حتما بخوانید: هزینه مهاجرت به کانادا چه قدر است؟

درنظر داشته باشید که پرداخت بخش عمده‌ای از هر میزان هزینه‌ای که با توجه به موارد ذکر شده تعیین شود به بعد از قبولی و پذیرش شما در دانشگاه موردنظرتان در کشور مقصد موکول می‌شود و تا قبل از آن لازم به پرداخت هزینه‌ی قابل توجهی نیست.

در ادامه این مسیر نیز بخشی از هزینه‌ای که باید متقبل شوید و ممکن است مورد توجه‌تان قرار بگیرد مربوط به ترجمه مدارک مورد نیاز پذیرش باشد. اصل هزینه در این مسیر نیز مربوط به اخذ ویزای تحصیلی می‌باشد و معمولا پروسه‌ای طولانی و پر هزینه را در برخواهد داشت.

مشاوره تخصصی مهاجرت
زمان شما ارزشمند است فرصت را از دست ندهید
نگران قوانین پیچیده مهاجرت نباشید، وکلای با‌تجربه ما در این مسیر همراه شما هستند

نکاتی  و مراحل اخذ پذیرش تحصیلی برای اپلای با مدرک دانشگاه آزاد

به منظور اخذ پذیرش و اپلای با مدرک دانشگاه آزاد لازم است مراتب و مراحلی را که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد را درنظر داشته باشید.

داشتن انگیزه کافی برای مهاجرت که مهم‌ترین موضوع برای طی کردن این راه است و لازم است به خود یادآور شوید که پس از گذران این مرحله وارد چه مقطعی از زندگی خود می‌شوید و چه دستاوردی خواهید داشت. از جمله آزمون‌هایی که باید مدرک آن را برای نشان دادن میزان دانش زبانی خود ارائه دهید تافل و آیلتس است که جزو مدارک ضروری برای امر مهاجرت به حساب می‌آیند. لازم است برای شرکت در این آزمون و دریافت امتیاز کافی برای امر موردنظرتان زمان‌بندی دقیقی را درنظر داشته و بر اساس آن عمل نمایید.

از عوامل مهم و تاثیرگذار برای دریافت پذیرش از کشور و دانشگاه موردنظر می توان به رزومه فرد اشاره داشت.‌ این مورد در صورتی که به درستی، دقیق و هوشمندانه تهیه شود می‌تواند در جلب نظر افراد موثر در این امر بسیار موثر باشد. بنابراین صرف وقت و دقت در تهیه آن لازم است و بهتر است هرچند وقت یکبار آن را به روزرسانی نمایید.

نکاتی برای اخذ پذیرش تحصیلی برای اپلای با مدرک دانشگاه آزاد
 

توصیه‌نامه‌ای که از طریق اساتیدی که با آن‌ها دوره گذرانده‌اید و درسی داشته‌اید را فراموش نکنید. این موضوع می‌تواند میزان پذیرش شما را بسیار افزایش دهد.

فایلی دقیق و منظم از اطلاعاتی شامل مدارک مورد نیاز و موارد قابل توجه تا دریافت پذیرش تهیه نمایید. می‌توانید ددلاینی هم برای آن تعیین کنید و حتی هزینه‌های خود را پیش‌بینی و ارزیابی نمایید. هنگام ارسال ایمیل حتما به موضوع آن، متنی که در آن می‌نویسید و پیوست درست سی وی CV دقت نمایید. بهتر است از تمپلیت استفاده نکنید.

به اپلیکیشن مراکز آموزشی خود وارد شوید و اطلاعاتی که لازم است را به دقت وارد نمایید. این اطلاعات معمولا شامل اطلاعات شخصی، مقاطع تحصیلی، ریز نمرات، ارائه گزارش نمرات مربوط به زبان و آزمون جی‌ آر‌ ای، وارد کردن اس‌ او‌ پی SOP و سی وی CV، اطلاعات مربوط به ریکامندرها و پرداخت فی و سامبیت کردن است. بعد از آن و در بازه زمانی 2 تا 3 ماهه نتایج پذیرش اعلام خواهند شد.

در صورت پذیرش باید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نمایید. متخصصان و وکلای موسسه مهاجرتی افق ویزا در این مسیر همراه شما خواهند بود. موسسه مهاجرتی افق ویزا در این مسیر همراه شما خواهد بود.

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4.3 / 5. تعداد رای‌ها: 4

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان