خانه » مقالات » تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

erfan keyvan بدون نظر مهاجرت پزشکان مهاجرت تحصیلی
4.3
(4)
تحصیل پزشکی در ایتالیا
4.3/5 - (3 امتیاز)

ایتالیا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که دانشگاه‌های پیشرفته و معتبری دارد. یکی از رشته‌هایی که برای دانشجویان بین‌المللی و مخصوصاً ایرانی‌ها بسیار جذاب است، پزشکی است. به دلیل شهریه مناسب دانشگاه‌های پزشکی این کشور، تحصیل پزشکی در ایتالیا گزینه خوبی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، به حساب می‌آید.

در کنار شهریه پایین، دانشگاه‌های ایتالیا از سطح علمی بالایی برخوردارند و مدرک آن‌ها در سرتاسر جهان معتبر است. تحصیل پزشکی ایتالیا فرصتی را فراهم آورده است که علاوه بر تحصیل در برخی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی جهان، زندگی در یکی از قدیمی‌ترین و مناسب‌ترین کشورهای اروپایی را نیز تجربه کنید.

مهاجرت پزشکان به ایتالیا در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است؛ ولی به خاطر داشته باشید که برای موفقیت در گرفتن ویزای تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا، باید چم و خم آن را به خوبی بدانید. در این مقاله سعی شده است تا تمام جنبه‌های تحصیل پزشکی در ایتالیا بررسی شود و به تمام سؤال‌های شما در رابطه با هزینه، شرایط و معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا پاسخی دقیق و کاربردی داده شود.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا مانند ادامه تحصیل در هر کشور دیگری، مزایا و معایب خود را دارد. دانستن این مزیت‌ها و در کنارش اشکالات آن، می‌تواند به شما کمک کند که بهتر درباره ادامه تحصیل در این کشور تصمیم بگیرید. متقاضیان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل پزشکی در ایتالیا اقدام می‌کنند و دلایل خوبی هم برای این کار دارند. شاید این دلایل است که شاهد افزایش مهاجرت پزشکان به ایتالیا هستیم.

مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

از مزایای تحصیل پزشکی ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقرون به صرفه بودن

هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا نسبت به خیلی از کشورهای اروپایی دیگر کمتر است. یکی از دلایلی هم که دانشجویان برای تحصیل پزشکی ایتالیا را انتخاب می‌کنند، همین موضوع است.

دانشگاه‌های معتبر و مشهور پزشکی

برخی از دانشگاه‌های پزشکی در ایتالیا جزو قدیمی‌ترین و معتبر دانشگاه‌های جهان در این فیلد آموزشی به حساب می‌آیند. سیستم آموزشی ایتالیا بسیار قدرتمند است و اکثر دانشگاه‌های این کشور از تجهیزات پیشرفته و امکانات خوبی برخوردار هستند.

پروسه پذیرش به نسبت آسان

فرآیند پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا نسبت به خیلی از کشورهای دیگر آسان و ساده است.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

در اکثر دانشگاه‌های پزشکی که دانشجویان خارجی را می‌پذیرند، به انگلیسی تدریس می‌شود. پس اگر زبان ایتالیایی شما خوب نیست نگران نباشید.

مدرک معتبر جهانی

مدارک پزشکی اکثر دانشگاه‌های ایتالیا توسط سازمان‌های بین‌المللی معتبر مانند MCI، WHO، یونسکو و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است و اعتبار دارد.

معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا

شاید نتوان معایب زیادی برای تحصیل در ایتالیا در نظر گرفت. اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین عیب تحصیل در ایتالیا دوری از خانواده است. فاصله ایتالیا با ایران به نسبت زیاد است و احتمال می‌رود که امکان رفت و آمد زیاد بین طرفین وجود نداشته باشد و به همین دلیل دوری از اعضای خانواده ممکن است برای دانشجو سخت باشد.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، توریستی بودن شهرهای ایتالیاست. این موضوع هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند از معایب زندگی در شهرهای این کشور به حساب آید. به خاطر مهاجرپذیر بودن ایتالیا، جمعیت چند ملیتی در دانشگاه زیاد است که این خود برای دانشجویان بین‌المللی خوب است. ولی از طرفی دیگر شهرهای این کشور کمی پرجمعیت هستند که این موضوع ممکن است مورد پسند همه نباشد.

شرایط پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی ایتالیا

دو شرط اساسی برای متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارند وجود دارد که باید مدارک مرتبط با آن را نیز ارائه دهند. اولین و مهم‌ترین شرط مهاجرت پزشکی به ایتالیا، گذراندن حداقل 12 سال تحصیل در دوره دبیرستان و ارائه مدرک دیپلم است. فرقی هم نمی‌کند که در چه رشته تحصیلی درس خوانده باشید، کافی است که دیپلم داشته و 12 سال تحصیل کرده باشید.

شرایط پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی ایتالیا

شما می توانید با شرکت در آزمون پذیرش پزشکی بین‌المللی (IMAT) شرکت کنید. با شرکت در این آزمون و قبولی در آن، فرد می‌تواند در دانشگاه دولتی مورد علاقه‌اش، تحصیل خود را شروع کند.

دانشگاه‌های خصوصی نیز آزمون‌های ورودی مخصوص به خود را دارند که در صورتی که بخواهید در آن‌ها ادامه تحصیل دهید، باید در آزمون دانشگاه موردنظر قبول شوید. مورد دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا اجباری در ارائه مدارک زبان انگلیسی مانند آیلتس قرار نداده‌اند؛ اما توصیه می‌شود که برای گرفتن ویزای تحصیلی حتماً مدرک زبان معتبری داشته باشید.

افرادی هم که بخواهند به زبان ایتالیایی ادامه تحصیل دهند، همچنان باید 12 سال تحصیل کرده و دیپلم گرفته باشند. از طرفی دیگر متقاضی باید در آزمون پذیرش پزشکی ایتالیایی شرکت کرده و قبول شود. علاوه بر این داوطلبین باید مدرک زبان ایتالیایی معتبری مانند CILS ارائه دهند.

شرایط آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون پذیرش بین‌المللی پزشکی (IMAT)، یک آزمون اجباری برای هر دانش آموزی است که می‌خواهد در ایتالیا در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد. این آزمون به زبان انگلیسی و در ماه سپتامبر برگزار می‌شود. IMAT که مخفف عبارت (International Medical Admission Test) است، از 60 سئوال تشکیل شده است که متقاضی باید آن‌ها را در مدت زمان 100 دقیقه پاسخ دهد.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در ایتالیا

در حال حاضر، 5 دانشگاه خصوصی و 14 دانشگاه دولتی در ایتالیا انگلیسی زبان وجود دارند و دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، در مجموع 19 انتخاب خواهند داشت. این 19 دانشگاه در 10 شهر ایتالیا پراکنده شده‌اند.

یکی از توصیه‌هایی که می‌توان به متقاضیان مهاجرت پزشکی به ایتالیا ارائه داد این است که در انتخاب دانشگاه علاوه بر سطح علمی، به محیط و سبک زندگی شهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است نیز توجه کنند. شما 6 سال از عمر خود را برای تحصیل در ایتالیا در شهر انتخاب شده سپری خواهید کرد و مهم است که بتوانید به خوبی در آن زندگی کنید.

تمام دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا از سطح علمی بالایی برخوردارند و به همین دلیل شاید نتوان از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کرد. در جدول زیر لیست دانشگاه‌های پزشکی معتبر در ایتالیا معرفی شده‌اند.

نام دانشگاه شهری که دانشگاه در آن قرار دارد وضعیت
دانشگاه San Rafaelle میلان خصوصی
دانشگاه Humanitas میلان خصوصی
دانشگاه Milan – Statale میلان دولتی
دانشگاه Bicocca میلان دولتی
دانشگاه La Sapienza رم دولتی
دانشگاه Tor Vergata رم دولتی
دانشگاه Cattolica del Sacro Cuore رم خصوصی
دانشگاه Uni Camillus رم خصوصی
دانشگاه Università Campus Bio-Medico رم خصوصی
دانشگاه Federico II ناپل دولتی
دانشگاه Luigi Vanvitelli ناپل دولتی
دانشگاه Bari Aldo Moro باری دولتی
دانشگاه Messina مسینا دولتی
دانشگاه Pavia پاویا دولتی
دانشگاه Padova پادوا دولتی
دانشگاه Bologna بلوگا دولتی
دانشگاه Siena سیه‌نا دولتی – فقط رشته دندانپزشکی
دانشگاه Turin تورین دولتی
دانشگاه Parma پارما دولتی

مدت زمان تحصیل پزشکی در ایتالیا

مدت زمان تحصیل پزشکی در ایتالیا 6 سال است و دانشجو باید 12 ترم تحصیل کند. از این مقدار، 3 سال دوره آموزش‌های تئوری و مدت 3 سال دوره آموزش‌های عملی است. سطح دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا بسیار بالاست و اکثر آن‌ها جزو دانشگاه‌های برتر در زمینه پزشکی هستند. از طرفی دیگر مدرک ارائه شده توسط این دانشگاه‌ها در اکثر کشورهای دنیا اعتبار دارد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

پس از موفقیت در اخذ پذیرش از دانشگاه پزشکی مورد نظر خود می‌توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنید. برای اخذ ویزای ایتالیا نیز باید شرایط زیر را داشته باشید.

یکی از مواردی که باید به آن توجه شود تمکن مالی است. متقاضی باید بتواند در طول مدت تحصیل از پس مخارج و زندگی در این کشور بر بیاید. برای این مورد مقدار ماهانه 460 یورو و سالانه 6000 یورو تعیین شده است. علاوه بر این فرد باید تمام مدارک لازم را به دقت ارائه دهد و تمامی فرم‌های مربوطه را با صداقت تکمیل کند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید ارائه مدرک زبان است. شما باید مدرک زبان معتبری مانند آیلتس یا تافل ارائه دهید. نمره قابل قبول آزمون‌ها برای رشته‌های مختلف و همچنین دانشگاه‌های گوناگون فرق می‌کند؛ ولی به طور کلی باید در آیلتس معدل شما بین 6 تا 7 بوده و در تافل معدل شما بین 70 تا 80 باشد.

در نهایت با ارسال مدارک، پرونده شما بررسی می‌شود و نتیجه به شما ابلاغ خواهد شد. یک مزیت تحصیل در ایتالیا امکان اخذ ویزای همراه برای همسر یا فرزندان متقاضی است. اگر متقاضی زیر سن قانونی و 18 سال باشد، یک نفر از والدین (پدر یا مادر) می‌تواند برای ویزای همراه اقدام کرده و به همراه متقاضی وارد ایتالیا شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا شامل نامه ارزشیابی تحصیلی، مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات که به ترجمه شده باشند، نامه تمکن مالی، نام پذیرش دانشگاه، مدارک هویتی مانند پاسپورت و مدرک زبان می‌شود.

هزینه تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا

دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا شهریه‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند و نمی‌توان قطعاً مقدار مشخصی را برای آن‌ها تعیین کرد. جالب است بدانید که شهریه‌ای که از متقاضیان پزشکی دانشگاه‌های این کشور دریافت می‌شود، به وضعیت مالی و خانوادگی دانشجو بستگی دارد و بر اساس آن تعیین می‌شود.

به همین خاطر می‌توان محدوده قیمتی برای هر دانشگاه ارائه کرد. دانشجویانی که حداقل دو سال دور از خانواده خود زندگی کرده باشند، حقوق و دستمزدشان ملاک قرار خواهد گرفت. برای متقاضیانی که درآمد و وضعیت خانوادگی خود را مشخص نکنند، بیشترین شهریه دانشگاه در نظر گرفته می‌شود.

شهریه گوناگون دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا به شرح زیر است:

نام دانشگاه شهری که دانشگاه در آن قرار دارد شهری که دانشگاه در آن قرار داردشهریه دانشگاه
دانشگاه San Rafaelle میلان – خصوصی  حدود  20 هزار یورو
دانشگاه Humanitas میلان – خصوصی حدود 10 هزار تا 20 هزار یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Milan – Statale میلان – دولتی حدود 280  تا 3840  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Bicocca میلان – دولتی حدود 200  تا 4115  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه La Sapienza رم – دولتی حدود 140  تا 1100  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Tor Vergata رم – دولتی حدود 156  تا 6105  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Cattolica del Sacro Cuore رم – خصوصی حدود 8540 یورو
دانشگاه Uni Camillus رم – خصوصی حدود 18140 یورو
دانشگاه Università Campus Bio-Medico رم – خصوصی دو سال اول 18140 یورو و مابقی 16140 یورو
دانشگاه Federico II ناپل – دولتی حدود 140 تا 1600  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Luigi Vanvitelli ناپل – دولتی حدود 16 تا 2704  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Bari Aldo Moro باری – دولتی حداکثر شهریه 1912 یورو می‌باشد
دانشگاه Messina مسینا – دولتی سالانه 750 یورو. هنگام ثبت نام 156 یورو از دانشجو گرفته می‌شود.
دانشگاه Pavia پاویا – دولتی نرخ شهریه بر اساس شرایط دانشجو تعیین می‌شود و در 4 قسط از او دریافت می‌گردد.
دانشگاه Padova پادوا – دولتی حداکثر شهریه 2226 یورو است
دانشگاه Bologna بلوگا – دولتی حدود 157 تا 3472  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Siena سیه‌نا – دولتی فقط دندانپزشکی حداکثر 4496 یورو و در 4 قسط دریافت می‌شود
دانشگاه Turin تورین – دولتی حدود 156 تا 2800  یورو بسته به شرایط دانشجو
دانشگاه Parma پارما – دولتی حدود 150 تا 2625  یورو بسته به شرایط دانشجو

هزینه زندگی و خورد و خوراک در کشور ایتالیا

هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف ایتالیا با یکدیگر تفاوت دارد و در برخی از آن‌ها هزینه‌ها کمتر و در بعضی دیگر، این هزینه بالاتر است. مهم‌ترین هزینه‌های جاری شامل خورد و خوراک، مکان و حمل و نقل می‌شود. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه به دست آورید.

هزینه زندگی و خورد و خوراک در کشور ایتالیا
نام دانشگاه شهر هزینه زندگی
دانشگاه San Rafaelle میلان هزینه به شرح زیر است: هزینه حمل و نقل متوسط 60 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 1086 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 70 یورو می‌شود.
دانشگاه Humanitas    
دانشگاه Milan – Statale    
دانشگاه Bicocca    
دانشگاه La Sapienza رم هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 35 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 935.14 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 64 یورو می‌شود.
دانشگاه Tor Vergata    
دانشگاه Cattolica del Sacro Cuore    
دانشگاه Uni Camillus    
دانشگاه Università Campus Bio-Medico    
دانشگاه Federico II ناپل هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 40 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 596.67 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 54.57 یورو می‌شود.
دانشگاه Luigi Vanvitelli    
دانشگاه Bari Aldo Moro باری هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 29 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 514.29 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 51.23 یورو می‌شود.
دانشگاه Messina مسینا هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 30 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 412.50 یورو است.
دانشگاه Pavia پاویا هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 35 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 600 یورو است.
دانشگاه Padova پادوا هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 50 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 568.18 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 52.86 یورو می‌شود.
دانشگاه Bologna بلوگا هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 26 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 716.67 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 69.59 یورو می‌شود
دانشگاه Siena سیه‌نا هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 36.50 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 750 یورو است.
دانشگاه Turin تورین هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 38 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 559.62 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 59.06 یورو می‌شود
دانشگاه Parma پارما هزینه ها به شرح یر است: هزینه حمل و نقل متوسط 33.50 یورو می‌باشد. هزینه مکان برای یک آپارتمان یک خوابه متوسط 605 یورو است. هزینه خورد و خوراک متوسط 60.64 یورو می‌شود

جمع‌بندی

ایتالیا دانشگاه‌های معتبری دارد که تجهیزات پیشرفته‌ای دارند و از نظر علمی سطح آن‌ها بالاست. یکی از رشته‌هایی که بین دانشجویان بین‌المللی از محبوبیت بالایی برخوردار است، رشته پزشکی است. برای مهاجرت پزشکان به ایتالیا باید با روند تحصیل پزشکی در ایتالیا و شرایط آن به خوبی آشنا باشید.

در این مقاله با شرایط پذیرش تحصیلی ایتالیا، بهترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان و هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور آشنا شدید. به خاطر داشته باشید، برای اینکه بتوانید به خوبی در ایتالیا ادامه تحصیل دهید باید مدارک خود را به دقت آماده کنید و با روند آن به خوبی آشنا باشید. پیشنهاد می‌کنیم که برای اطمینان از موفقیت خود از مشاوره وکلا و مشاورین حرفه‌ای و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید.

سولات متداول

آیا معدل و رزومه تحصیلی تاثیری در قبولی آزمون IMAT دارد؟

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید حتما در آزمون IMAT شرکت کنید. ملاک تنها شرکت در آزمون و قبولی در آن است و معدل و رزومه تحصیلی شما تاثیری در نتیجه آزمون نخواهد داشت.

آیا با مدرک دیپلم رشته های انسانی و ریاضی یا فنی هم امکان دادن آزمون IMAT وجود دارد؟

فارغ‌التحصیلان انسانی، ریاضی، فنی یا هر رشته درسی دیگری می‌توانند در آزمون IMAT شرکت کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. به این نکته توجه کنید که متقاضی باید 12 سال در رشته مورد نظر تحصیل کرده و دیپلم گرفته باشند.

آیا تحصیل در رشته پزشکی شرایط سنی خاص دارد؟

تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا هیچ شرط سنی خاصی ندارد و متقاضی مستقل از سنی که دارد می‌تواند اقدام به تحصیل در این رشته کند.

آیا داشتن مدرک زبان جهت اخذ پذیرش پزشکی در ایتالیا الزامی است؟

در پذیرش ابتدایی، مدرک زبان الزام‌آور نیست؛ ولی اگر متقاضی بخواهد برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کند، باید مدرک زبان معتبر ارائه دهد.

آیا برای دادن آزمون IMAT نیاز به حضور در ایتالیا وجود دارد؟

برای دادن این آزمون حتما نیازی به حضور فیزیکی در خاک ایتالیا را ندارید. در حال حاضر بیش از 35 کشور وجود دارند که این آزمون در آن‍ها برگزار می گردد و می توانید از طریق یکی از آن‌ها اقدام کنید.

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4.3 / 5. تعداد رای‌ها: 4

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان