خانه » مقالات » آزمون TEF کانادا

آزمون TEF کانادا

erfan keyvan بدون نظر مقالات
4.5
(2)
آزمون TEF کانادا
3/5 - (2 امتیاز)

داشتن دانش زبان و مدرکی دال بر این موضوع یکی از اصلی‌ترین مواردی است تمامی متقاضیان امر مهاجرت به آن نیاز دارند. یکی از آزمون‌ها و مدارکی که از متقاضیان مهاجرت کاری یا تحصیلی به کشور کانادا، لازم است تا ارائه دهند آزمون TEF است.

این امر از آن جهت اهمیت دارد که زبان رسمی کشور کانادا انگلیسی و فرانسوی است و افراد آشنا به زبان فرانسه شانس بالایی برای مهاجرت به این کشور را دارند. تسلط و داشتن دانشی از زبان فرانسوی همچنین می‌تواند امتیازی مثبت برای برخی از برنامه‌های مهاجرتی مانند اکسپرس اینتری به حساب آید. در ادامه جزئیاتی در مورد این آزمون را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فرم مشاوره رایگان
تیم وکلا و مشاوران باتجربه افق ویزا در کنار شما هستند. درخواست تان را ثبت کنید تا با شما تماس گرفته شود.

آزمون TEF کانادا چیست؟

Canada TEF مخفف Test devaluation de Français می‌باشد. این آزمون به شما این امکان را می‌دهد تا برای ورود به بازار کار در کشور کانادا و یا ادامه تحصیل و حضور در دانشگاه‌ها میزان مهارت‌های زبان فرانسوی خود را ارزیابی نمایید.

شرکت در آزمون TEF برای تمامی افرادی که مقصد مهاجرتی خود را کانادا و کبک انتخاب کرده‌اند الزامی می‌باشد. البته برای مهاجرت به کانادا می‌بایست در نوع سوم این آزمون شرکت کرد. از این آزمون با نام TEFAQ یاد می‌شود و به وسیله‌ی وزارت مهاجرت کبک کانادا به صورت رسمی تایید و شناخته شده است.

حتما بخوانید: صفر تا صد آزمون GRE

این آزمون 5 بخش دارد که هریک از این بخش‌ها و آزمون‌ها به صورت مستقل قابل انجام هستند. با توجه به اینکه هدف و قصد شما تحصیل در فرانسه و یا اقامت در ایالت کبک باشد بخشی از این آزمون‌ها اجباری و بخش‌های دیگر آن می‌تواند اختیاری باشد. پس این امکان برای شما وجود دارد که با توجه به هدفی که از یاد گرفتن زبان فرانسوی داشته‌اید به سوالات مرتبط با هدف خود پاسخ دهید.

آزمون TEF کانادا چیست؟

هدف از برگزاری آزمون TEF

درمورد اهداف تدوین و برگزاری آزمون تف می توان به ارزیابی و سنجش مهارت زبان فرانسوی در سیستمی 7 سطحی اشاره داشت. این 7 سطح که از 0+ (مربوط به مهارت‌های پایه‌ای) تا سطح ششم (تسلط کامل بر مهارت‌ها) می‌باشد، متغیر است.

6 سطح موجود شامل ارزیابی مهارت های کسب شده از سطح A1 تا سطح C2 است. این چهارچوب مربوط به مرجع زبان‌ها در اروپا است. 12 معیار هم که درمورد مهارت زبان کانادایی است مورد سنجش قرار می‌گیرد.

هدف از برگزاری آزمون TEF
 

انواع آزمون TEF

آزمون TEF به خودی خود دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد. علاوه بر این موضوع خود این آزمون با توجه به جایی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد انواع متفاوتی دارد که در زیر شرح مختصری از آن ارائه خواهد شد.

آزمون TEF ANF (TEF for French Nationality)

یکی از مهم‌‌ترین و کاربردی‌ترین انواع آزمون TEF می‌باشد که مهم‌ترین بخش‌های آن نیز مربوط به بخش شنیداری و صحبت کردن می‌شود.

آزمون (TEF for Immigration to Canada) TEF CANADA

این آزمون برای افرادی است که قصد دارند در کشور کانادا به ادامه تحصیل به زبان فرانسوی بپردازند یعنی اقدام به مهاجرت تحصیلی به کانادا نمایند.

آزمون TEF CANADA 4 بخش را در بردارد:

  • Oral comprehension: 40 min | 60 questions
  • Written comprehension: 60 min | 50 questions
  • Oral expression: 15 min | 2 topics to cover
  • Written expression: 60 min | 2 topics to cover

گروه دیگری که لازم است تا این آزمون را بگذرانند افرادی هستند که قصد مهاجرت و دریافت ویزای کار کانادا و اقامت در کبک و دریافت شهروندی آن را دارند. برخورداری از دانش کافی در مهارت‌های شنیداری، درک مطلب، نوشتاری و صحبت کردن از آن جهت اهمیت دارد که تمامی این موارد در این آزمون اجباری هستند.

حتما بخوانید: اپلای تحصیلی کانادا با مدرک دانشگاه آزاد

آزمون TEFAQ (TEF for Immigration to Quebec)

برای مهاجرت و سکونت در استان کبک در کشور کانادا باید در این آزمون شرکت کرد.

این آزمون دارای 4 بخش است:

  • Oral comprehension 40 min | 60 questions
  • Oral expression 15 min | 2 topics
  • Written comprehension 60 min | 50 questions
  • Written expression 60 min | 2 topics

در این نوع از آزمون تف دو بخش اجباری و اختیاری وجود دارد. مهارت شنیداری و صحبت کردن در این آزمون از مهارت‌های اجباری و مهارت درک مطلب و مهارت نوشتاری از موارد اختیاری در آن است.

سطح بندی نتایج این آزمون نیز به صورتی است که اگر نمره‌ی A1 را به دست آورید یعنی سطح زبان فرانسوی شما بسیار ضعیف است و به همین ترتیب نمره‌ی A2 یعنی سطح متوسط، نمره‌ی B1 یعنی سطح خوب و نمره‌ی C2 به منزله‌ی عالی بودن مهارت زبان فرانسوی شما است.

تعداد دفعات شرکت در هریک از این آزمون‌ها بدون محدودیت است. یعنی افراد می‌توانند بعد از شرکت در این آزمون و عدم دستیابی به نمره قبولی در دوره‌های بعدی آن شرکت کنند تا امتیاز و نمره مطلوب خود را به دست آورند. تنها شرط تکرار این آزمون‌ها هم این است که حتما باید از آزمون قبلی به اندازه‌ی 2 ماه تا آزمون بعدی فاصله زمانی وجود داشته باشد.

ساختار آزمون TEF

تمامی آزمون‌‌هایی که برای سنجش مهارت و دانش زبان به کار می‌روند دارای بخش‌های متفاوت و مختلفی هستند. این امر به آن جهت است که بتوان افراد و مهارت‌های آن‌‌ها را از جنبه‌های مختلف سنجید و مورد ارزیابی قرار داد.

زمان در نظر گرفته شده برای این آزمون در حدود 3 ساعت است. این آزمون در یک روز، در یکی از مراکز رسمی که برای انجام آن موردنظر است انجام داده می شود.. هم اکنون آزمون TEF در دو نوع کاغذی و کامپیوتری موجود است.

ساختار آزمون TEF

آزمون تف نیز بر اساس همین ساختار طراحی شده است. برای موفقیت در آن حد نصاب نمره را در بخش‌های متنوع آن باید به دست آورد. بخش‌‌های مختلف آزمون TEF، خود زیر بخش‌هایی را شامل می‌شود. هریک از این موارد بر اساس اینکه متقاضی قصد مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری به کشور فرانسه را داشته باشد و یا مقصد موردنظرش کانادا باشد مشخص می‌شود.

معیار دیگر بنابر صلاحدید دانشگاه و صاحب کسب کار فرد متقاضی است که بر اساس آن معلوم می‌شود تا فرد باید در چه بخش‌هایی از آزمون شرکت کند. در حالت کلی این آزمون 5 بخش را شامل می‌شود. 3 بخش از آزمون TEF به صورت کتبی و 2 بخش دیگر آن به صورت شفاهی است.

حال با دانستن این موارد لازم است تا زیربخش‌های موجود برای هریک از بخش‌های کتبی و شفاهی این آزمون نظیر مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن و مهارت درک مطلب را به طور مفصل اطلاعتان برسانیم.

مهارت شنیداری (گوش دادن)

از جمله بخش‌های شفاهی آزمون TEF، قسمت مربوط به مهارت گوش دادن است. در این بخش از آزمون 60 سوال مطرح می‌شود و برای پاسخ‌دهی به آن 40 دقیقه زمان درنظر گرفته شده است. فرآیند برگزاری آن هم به این شکل است که مکالماتی در قالب فایل‌های صوتی برای شرکت‌کننده در این آزمون بخش می‌شود.

فرد متقاضی باید به دقت به آن گوش داده و درک کاملی از مکالمات پخش شده داشته باشد تا بتواند بر اساس آن به سوالات مطرح شده پاسخ دهد. هدفی که شرکت کننده از یادگیری زبان فرانسه داشته است محتوای این بخش را تشکیل می‌دهد و فایل متناسب با این منظور تهیه و پخش می‌شود. این بخش از آزمون تف جزو بخش‌های اجباری آزمون بوده و لازم است تا حتما نمره قبولی آن را دریافت کرد.

مهارت شنیداری (گوش دادن)
 

مهارت درک مطلب (خواندن)

این بخش 50 سوال را شامل می‌شود. برای پاسخ‌دهی به هر سوال هم باید متنی که برای شرکت کننده درنظر گرفته شده است توسط وی خوانده شود. سپس بر اساس آن به سوالات پاسخ داده شود. مدت زمان برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب 60 دقیقه است. لازم است زمان را به نحوی مدیریت کرد که بتوان به تمامی سوالات پاسخ داد.

حتما بخوانید: راهنمای آزمون آیلتس

بیان شفاهی (صحبت کردن)

این بخش را می‌توان بخش صحبت کردن هم درنر داشت. در آن شما با فردی رو به رو خواهید شد و با او مشغول گفت و گو می‌شوید.

فردی که آزمون را در این بخش از شما می‌گیرد از قبل تحت آموزش‌هایی که باید قرار گرفته است و شما را بر اساس آن به چالش می‌کشد. این امور برای به ارزیابی میزان مهارت و تسلط شما بر زبان فرانسوی انجام می‌شود. بخش بیان شفاهی در آزمون تف خود شامل دو بخش است که برای هریک مدت 15 دقیقه وقت درنظر گرفته شده است.

بیان شفاهی (صحبت کردن)
 

مهارت اصطلاحات نوشتاری (نوشتن)

بخش نوشتاری در آزمون TEF دو تمرین را شامل می‌شود. مجموع زمانی که برای این بخش درنظر گرفته شده است 60 دقیقه می‌باشد. در بخش نوشتاری موضوعی به فرد شرکت کننده داده می‌شود و متقاضی باید نقطه نظرات و دیدگاه خود را با استفاده از جملاتی اصولی بنویسد.

واژه‌نامه و ساختار کلمات

در بخش واژه‌نامه و ساختار کلمات 40 سوال برای شرکت کننده در آزمون TEF مطرح می‌شود. هدف از این 40 سوال مطرح شده آزمودن تونایی شما در املا، گرامر و واژگان موجود در زبان فرانسه می‌باشد. مدت زمان درنظر گرفته شده برای این بخش 30 دقیقه بوده و لازم است برای پاسخ‌دهی به سوالات بخش واژه‌نامه و ساختار کلمات زمان خود را به خوبی مدیریت نمایید.

نحوه آمادگی برای شرکت در آزمون TEF

یکی از موارد و نکات منفی در خصوص آزمون TEF عدم دسترسی و وجود منابع بسیار برای آن است. ولی جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا شما می‌توانید با استفاده از منابعی که در ادامه معرفی می‌شود برای شرکت در آن آماده شوید.

نحوه آمادگی برای شرکت در آزمون TEF
 

آموزش آنلاین Le Francais des affaires

با استفاده از این سری اسلایدهای پاورپوینت که راهنمای شما برای بخش‌های مختلف آزمون TEF هستند می‌توانند آمادگی شرکت در آن را به دست آورید. محتوای آن توسط اتاق بازرگانی پاریس تهیه می‌شود و موجب آشنایی شما با فرمت آزمون اصلی می‌گردد.

دوره آموزشی PrepMyFuture

در PrepMyFuture دوره‌های آموزشی آنلاینی وجود دارد که اگر فکر می‌کنید لازم است فیلم‌های آموزشی بیشتری را ببینید، می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. این ویدئوهای آموزشی در همکاری و با کمک Le Francais des affaires ساخته شده است. با استفاده از این فیلم‌های آموزشی می‌توانید در بخش‌هایی که به یادگیری بیشتری نیاز دارید به یک برنامه مطالعاتی دست یابید و آن‌ها مورد مطالعه قرار دهید.

برنامه‌ی  FRANCAIS 3

از این برنامه می‌توانید به طور رایگان در سیستم عامل‌های اندروید و آیفون استفاده نمایید. این اپلیکیشن آزمون‌هایی را شامل می‌شود که بر اساس آن می‌توانید مهارت‌های درک زبان و همچنین درس‌های تمرینی در رابطه با کاربردهای مختلف زبان فرانسه در موضوعات مختلف را بسنجید. این موضوعات می‌تواند شامل مسائل تجاری، مراقبت‌های بهداشتی و … باشد.

میزان دشواری آزمون TEF

برای اینکه بتوانید در آزمون TEF شرکت کنید لازم است تا از سطح قابل قبولی از زبان برخوردار باشید. این میزان باید در حدی باشد که حداقل تا سطح 7 رسیده باشید.

معمولا درک مطلب در بخش شفاهی و همچنین سنجش مهارت نوشتاری سخت نیست. علت آن هم به این دلیل است که شما با سوالات چند گزینه‌ای برای پاسخ دادن به آنها روبرو هستید. کافی است تا به اندازه کافی املا و مهارت نوشتاری خود را تقویت کنید تا بتوانید به راحتی بخوانید و با این امر بتوانید به نمره‌ی خوبی دست پیدا کنید.

نحوه محاسبه نمرات آزمون TEF

همانطور که پیش‌تر به اطلاعتان رسید آزمون TEF در 5 بخش برگزار می‌گردد. هر یک از بخش‌های درنظر گرفته شده در این آزمون مهارتی خاص را مورد سوال قرار داده و متقاضی را درمورد آن به چالش می‌کشد. درمورد محاسبه نمرات این آزمون هم بودجه‌بندی برای هر بخش آن وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

نمره هر بخش عددی را به خود اختصاص داده است.

  • در آزمون TEF برای بخش درک مطلب 300 نمره
  • مهارت شنیداری (گوش دادن) 360 نمره
  • بیان شفاهی (صحبت کردن) 450 نمره
  • اصطلاحات نوشتاری (نوشتن) 450 نمره
  • بخش واژه‌نامه و ساختار کلمات 240 نمره

نحوه محاسبه نمرات آزمون TEF
 

نکاتی درمورد ثبت نام در آزمون TEF

جلسات و آزمون‌های مرتبط با امور مهاجرتی و یا مقاصد دیگر در مقاطع زمانی متفاوت در طول سال برگزار می‌شوند. برای شرکت در این آزمون‌ها لازم است تا به مراکز معتبر برگزار کننده مراجعه کرده و اطلاعات لازم پیرامون آن را دریافت نمایید.

ثبت نام در آزمون‌هایی که برای امر مهاجرت خود به مدرک و نمره‌ی آن جهت تکمیل پروسه مهاجرتی نیاز دارید را در دسته‌ امور اداری خود بگنجانید. برای شرکت در آزمون TEF لازم است بالای 16 سال سن داشت و البته این آزمون به داشتن مدرک تحصیلی خاصی نیاز ندارد. با ارائه‌ی مدارک لازم و انجام پروسه ثبت‌نام در آزمون TEF تایید آن توسط مرکز برگزار کننده، ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد.

مدارک لازم برای آزمون TEF

  • کپی یک سند هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و … با عکس و امضای متقاضی
  • داشتن Photo ID در صورتی که مرکز برگزار کننده آزمون امکان تهیه عکس از شما را نداشت
  • تکمیل فرم اطلاعات فردی

هزینه آزمون TEF

هزینه‌ی درنظر گرفته شده برای این آزمون متفاوت است. این مبلغ شامل هزینه‌ی ریالی و بخشی از آن ارزی است.

شهریه‌ی ریالی مربوط به آزمون TEF معادل 3 میلیون ریال و برای آزمون TEFAQ معادل 2.5 میلیون ریال می‌باشد و لازم است توسط متقاضی شرکت در آزمون به صورت حضوری پرداخت گردد. میزان هزینه‌ی ارزی هم در ایمیلی که برای شما ارسال می‌شود به اطلاعتان خواهد رسید.

هزینه آزمون TEF
 

اعلام نتایج آزمون TEF

بعد از برگزاری آزمون TEF، به مدت 2 هفته زمان لازم است تا بتوان نتیجه آزمون را دریافت کرد. نمراتی که در آزمون توسط شرکت کننده کسب شده است به ایمیلی که هنگام ثبت نام ارائه شده است ارسال می‌شود. برای دریافت مدرک و دیپلم مربوط به این آزمون نیز باید به صورت حضوری به مرکز برگزاری آزمون تف مراجعه کرد.

مدت زمانی که پس از اعلام نتایج تا دریافت مدرک در اختیار دارید حدود 5 تا 6 هفته است.

حتما بخوانید: ارزان ترین راه مهاجرت به کانادا

اعلام اعتراض نسبت به نتیجه  آزمون TEF

درمورد نتایج مربوط به آزمون تف مانند سایر آزمون‌ها امکان اعلام اعتراض نسبت به نتیجه‌ی کسب شده وجود دارد.

به این منظور اگر داوطلبی نسبت به نمره‌ی اعلام شده اعتراضی داشت لازم است تا در زمانی که توسط مرکز برگزار کننده برای رسیدگی به این امر اعلام می‌شود اقدام به این کار نماید. در این زمان داوطلب فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده و توضیحاتی کامل را نسبت به اعتراض خود درمورد نمره اعلام شده اظهار می دارد. بعد از آن نیز دانشگاه و یا مرکز مربوطه نسبت به بررسی موارد اعلام شده اقدام می‌نماید.

مدرک آزمون TEF

مدرک آزمون تف به متقاضیانی اعطا می‌گردد که تونسته‌اند آن را با موفقیت به سرانجام رسانده و نمره‌ای که باید را کسب کرده باشند. در مدرک مربوط به آزمون تف نمره و سطحی که توسط فرد متقاضی به دست آمده ذکر می‌شود. همچنین این مدرک تا 1 سال معتبر بوده و توسط گیرنده‌ی آن می‌تواند در امور مربوطه استفاده گردد.

مشاوره تخصصی مهاجرت
زمان شما ارزشمند است فرصت را از دست ندهید
نگران قوانین پیچیده مهاجرت نباشید، وکلای با‌تجربه ما در این مسیر همراه شما هستند

سخن پایانی

در مقاله پیش رو تمامی موارد و نکاتی را که لازم بود در مورد آزمون TEF از آن آگاه باشید را در اختیار شما قرار دادیم. به عنوان جمع بندی پایانی درمورد تمامی موارد می‌توان گفت که آزمون تف برای سنجش مهارت زبان فرانسوی انجام می‌پذیرد و در 5 بخش برگزار می‌گردد.

بسته به اینکه شرکت کننده با چه قصدی نسبت به انجام آن اقدام کرده است شرایط تا حدودی متغیر است. این 5 بخش به 3 قسمت اجباری و 2 قسمت اختیاری  به جهت شرکت و پاسخگویی به سوالات آن تقسیم می‌شود. داوطلب شرکت کننده در این آزمون با کسب مهارت و دانش لازم می‌تواند موقعیت خود را برای ورود و حضور در کشورهایی که لازمه‌ی حضور در آن برخورداری از دانش مرتبط با زبان فرانسه است مدرک آن را دریافت نماید و به راحتی به انجام امور و قصد مورد نظر خود برسد

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4.5 / 5. تعداد رای‌ها: 2

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان