خانه » مقالات » محاسبه GPA کانادا | روش‌های تبدیل معدل به جی پی ای

محاسبه GPA کانادا | روش‌های تبدیل معدل به جی پی ای

erfan keyvan بدون نظر مهاجرت تحصیلی
4.3
(3)
جی پی ای چیست و چطور محاسبه میشود
3.5/5 - (2 امتیاز)

آیا تا به حال درمورد GPA (جی پی ای) چیزی شنیده‌اید؟ اطلاعی از کاربرد تبدیل معدل به GPA (جی پی ای) دارید؟

اگر تا الان به دنبال ادامه تحصیل در کشور دیگری بوده‌ باشید حتما این کلمه به گوشتان خورده است. نداشتن اطلاع از چیستی این موضوع امری بدیهی است اما باید بدانید که در پروسه مهاجرت تحصیلی آن با آن برخورد خواهید داشت. بنابراین در این مقاله از وب‌سایت افق ویزا به بررسی و شرح تمامی موارد و نکات مرتبط با GPA (جی پی ای) خواهیم پرداخت.

GPA (جی پی ای) چیست؟

GPA (جی پی ای) یا به عبارت دیگر Grade Point Average شیوه‌ای برای نمره‌دهی در سراسر جهان است. توجه داشته باشید که منظور از آن هیچگونه آزمونی نیست و قرار نیست برای دریافت GPA (جی پی ای) در آزمونی شرکت نمایید. بلکه فقط مقیاس و میزانی برای تعیین سطح علمی دانشجو است.

دانشگا‌ه‌های سراسر دنیا، به منظور پذیرش دانشجو، حداقل نمر‌ه‌ای را درنظر دارند که در صورت داشتن میزانی کمتر از آن نمره دانشجو و درخواست او ریجکت خواهد شد. بنابر همین موضوع و تفاوتی که در سیستم نمره‌دهی در هر کشوری بر اساس معیارهای آن کشور وجود دارد سیستمی استاندارد برای آن تعریف شد. GPA (جی پی ای) این استاندارد را معین می‌کند.

بر این اساس معدل دانشجویان در سراسر جهان قابلیت معادل‌سازی دارد و بر اساس این نمره می‌توان مشخص کرد که دانشجو صلاحیت تحصیل در کشور و دانشگاه موردنظر را دارد یا خیر.

بازه نمراتی که در سیستم GPA (جی پی ای) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد از 0 تا 4 می‌باشد. این معیار را درمورد سیستم نمره‌دهی در ایرانمی‌توان به این صورت در نظر داشت که اگر در کشور ما مبنای نمره بر اساس

بازه‌ی 0 تا 20 است مبنای GPA (جی پی ای) معمولا در بازه‌های عدد 0 تا 4 و در برخی از کشورها در بازه‌ی 0 تا 4.33 و یا 0 تا 9 قرار دارد.

کشور ایران هم از جمله کشورهایی است که سیستم نمره‌دهی آن براساس GPA (جی پی ای) بنا نشده است. بنابراین متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر نیاز است تا نمرات تحصیلی خود را با استفاده از GPA (جی پی ای) معادل‌سازی نمایند.

سیستم نمره‌دهی GPA (جی پی ای) در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، آلمان و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس لازم است تمامی دانشجویان متقاضی برای تحصیل در این کشورها، به جهت اپلای این نمره را در کارنامه خود داشته باشند.

دلیل وجود سیستم سنجش gpa

آیا GPA (جی پی ای) آزمون است؟

ممکن است تا به حال در کنار عبارت GPA (جی پی ای) کلمه‌ی آزمون را دیده باشید. لازم به ذکر است که GPA (جی پی ای) آزمون نبوده و لازم نیست برای شرکت در چنین آزمونی کاری کرده و آمادگی پیدا کنید و بعد اقدام به ثبت‌نام نمایید.

در واقع منظور از آزمون GPA (جی پی ای) تمامی آزمون‌‌هایی است که شما در طول سال‌های تحصیلی خود آن‌ها را گذرانده‌اید. پس باید توجه داشت که اگر نمرات پایینی داشته باشید به تبع آن امتیاز GPA (جی پی ای) کمتری هم خواهید داشت.

علت وجود سیستم امتیاز دهی GPA (جی پی ای)

در کشورهای مختلف سیستم‌های متفاوتی برای درجه‌بندی و سنجش نمرات و سطح علمی وجود دارد. این سیستم‌ همیشه منطبق بر استفاده از اعداد نیست و در برخی از نقاط از حروف نیز برای این ارزیابی استفاده می‌شود.

حتما بخوانید: روش های دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی

برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به مثال‌هایی از این سیستم‌ها در کشورهای مختلف توجه کنید.

  • سیستم نمره‌دهی A-F: کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، تایلند و…
  • سیستم نمره‌دهی 10-1: کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، تایلند و…
  • سیستم نمره‌دهی 5-1: کشورهایی نظیر آلمان، اتریش، روسیه و…
  • سیستم نمره‌دهی درصدی: کشورهایی نظیر کویت، بلژیک، مجارستان، لهستان و…

پس با توجه به تفاوت‌های موجود در سیستم‌‌های نمره‌دهی و تنوع آن لازم است تا با استفاده از روشی به معدلی قابل ترجمه دست یافت. معدلی که بعد از ارائه در هر دانشگاه و موسسه‌ای در هر کشوری برای آنان قابل خواندن و ملموس باشد. این موضوع همان چیزی است که سیستم امتیازدهی GPA (جی پی ای) آن را برطرف کرده است.

روش محاسبه نمره gpa

نحوه محاسبه‌ی معدل GPA (جی پی ای)

اینکه شما ساکن چه کشوری هستید و سیستم نمره‌دهی جایی که شما در آن به تحصیل پرداخته‌اید از چه روشی پیروی کرده است تفاوتی ندارد. هر نمره و معدلی در هر درس و رشته‌ای چه برمبنای عدد باشد، چه حروف و چه درصدی، می‌توان آن را با بازه‌ی 0 تا 4 مطابقت داد.

بالاترین نمره ای که در سیستم GPA (جی پی ای) مورد نظر قرار می‌گیرد برابر با عدد 4 و یا حتی مضربی از آن است. به طور مثال نمراتی نظیر 20، 100%، A و یا هرنوع امتیاز دیگری بعد از معادل‌سازی در سیستم GPA (جی پی ای) برابر با بهترین نمره است.

نمره‌ای که شما از هر درسی کسب کرده باشید در سیستم امتیازدهی GPA (جی پی ای) به صورت مضربی از عدد 4 درنظر گرفته می‌شود. این نمرات باهم جمع شده و ضربدر تعداد واحد می‌شوند. اگر مایل هستید تا بدانید که نمرات در سیستم GPA (جی پی ای) در کشورهایی نظیر آمریکا یا کانادا و سایر کشورهایی که مانند سیستم آموزشی آمریکا عمل می‌کنند چگونه تبدیل و معادل‌سازی می‌شوند، مقادیر موجود در جدول زیر را مدنظر قرار دهید:

رتبه نمره GPA (جی پی ای) معادل نمره در سیستم عددی 0 تا 20

  • F 0 9.99 – 0
  • D 1 11.99 – 10
  • C 2 13.99 – 12
  • B 3 15.99 – 14
  • A 4 20 – 16

حال برای اینکه به خوبی متوجه چگونگی این عمل شوید، به مثال زیر توجه کنید:

نام درس تعداد واحد ضریب درس
ریاضی 18 4
فیزیک 15.5 3
شیمی 11 3

معدل این سه درس با توجه به نمرات داده شده برابر با 14.83 است. حال باید ببینیم این معدG در واحد GPA (جی پی ای) چند است؟

به این منظور در ابتدا نمره‌ی هر درس را به نمره‌ی مربوط به آن در سیستم GPA (جی پی ای) تبدیل می‌کنیم. (با استفاده از جدول اول)

به این ترتیب نمره ریاضی = 4

نمره‌ی فیزیک = 3

و نمره‌ی شیمی = 1 می‌باشد.

حال این نمرات را در تعداد واحدهای دروس (در جدول ذکر شده) ضرب می‌کنیم و نتیجه‌ی زیر حاصل می‌شود:

  • ریاضی: 16 = 4 × 4
  • فیزیک: 9 = 3 × 3
  • شیمی: 3 = 3 × 1

حتما بخوانید: پذیرش تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد

حال برای معدل‌گیری به شیوه‌ی معمول عمل می‌کنیم. یعنی جمع نمرات تقسیم بر تعداد واحدهای درسی :

معدل: 2.8 = 3 + 9 + 16

یعنی معدل این فرد در سیستم GPA (جی پی ای) برابر با 2.8 است و رتبه‌ی آن C می‌شود.

تفاوت GPA (جی پی ای) و CGPA چیست؟

در کنار GPA (جی پی ای) مفهوم دیگری به نام CGPA وجود دارد که مخفف عبارت (Cumulative Grade Point Average) می‌باشد.

CGPA نیز مانند GPA (جی پی ای) معیاری برای ارزیابی میانگین نمرات دانشجویان است. تفاوتی که وجود دارد مربوط به این است که CGPA درمورد تمامی امتیازات و نمراتی است که دانشجو در طول دوران تحصیلی خود کسب کرده است. این عدد از تقسیم تمامی این امتیازات بر کلیه واحدهایی که در طول دوران تحصیل توسط دانشجو گذرانده شده است، بدست می‌آید و به این ترتیب میانگین نمرات انباشته شده به دست می‌آید.

اما درمورد GPA (جی پی ای) این بازه‌ی امتیازگیری کوتاه‌‌تر است. به طور مثال برای GPA (جی پی ای) نمرات و امتیازات 1 ترم یا 1 سال درنظر گرفته می‌شود ولی برای CGPA کل دوران تحصیلی (مثلا 4 سال از یک مقطع) یا بیشتر مدنظر است.

محاسبه‌ی CGPA به صورت درصدی است. با استفاده از این فرمول می‌توان نمره را در سیستم CGPA معادل‌سازی کرد.

درصد کل نمرات = 9.5 × CGPA (معدل)

رتبه‌بندی این سیستم امتیاز‌دهی نیز به شرح جدول زیر است:

درصد CGPA طبقه‌بندی

  • زیر 39% F Fail
  • 49% – 40% B Pass Class
  • 69% – 50% B+ Second Class
  • 89% – 70% A First Class
  • 100% – 90% A+ Outstanding

محاسبه انلاین gpa

محاسبه آنلاین معدل GPA (جی پی ای)

برای محاسبه GPA (جی پی ای) علاوه بر روش محاسبه‌ای و اطلاعاتی که پیش‌تر بیان شد می‌توانید از راه ساده‌تری نیز اقدام کنید. این کار به صورت آنلاین و از طریق سایت‌های مرتبط با امور پذیرش تحصیلی انجام‌پذیر است.

با استفاده از خدمات این سایت‌ها لازم است تا نمراتی را که در دوره‌ی تحصیلی موردنظر خود کسب کرده‌اید وراد کرده تا معدل GPA (جی پی ای) شما محاسبه شود. علاوه بر این نرم‌افزارهایی هم برای محاسبه GPA (جی پی ای) وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید و به معدل GPA (جی پی ای) خود دست یابید.

سخن پایانی

در این مقاله تمامی موارد و نکات مهم در مورد معدل GPA (جی پی ای) را بیان کردیم. توجه داشته باشید که نه تنها ممکن است کشورهای متفاوت معیار متفاوتی از یکدیگر برای محاسبه‌ی این معدل داشته باشند بلکه ممکن است در یک کشور نیز این موضوع صادق باشد. به این معنا که به طور مثال در کشوری مانند کانادا وابسته به دانشگاهی که در آن درس می‌خوانید و یا ایالتی که در آن ساکن هستید ممکن است این مقیاس متفاوت باشد.

به هر شکل معدل شما با توجه به نمراتی که کسب کرده‌اید محاسبه می‌شوند و قطعا به هر میزانی این نمره بالاتر باشد امتیاز بیشتری برای شما قائل خواهند شد.

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4.3 / 5. تعداد رای‌ها: 3

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان