خانه » مقالات » علوم کامپیوتر در کانادا؛ شرایط پذیرش و بازار کار

علوم کامپیوتر در کانادا؛ شرایط پذیرش و بازار کار

erfan keyvan بدون نظر بهترین کشور برای مهاجرت مهاجرت تحصیلی
3.5
(2)
رشته علوم کامپیوتر در کانادا
3.5/5 - (2 امتیاز)

یکی از رشته های محبوب که اخیرا در کانادا بازار کار مناسبی دست و پا کرده رشته علوم کامپیوتر در کانادا و مهندسی مربوط به این رشته‌ها جزو مواردی هستند که در میان جوانان برای تحصیل و ورود به بازار کار جذابیت بالایی دارند. این رشته‌ها را هم می‌توان از نظر موضوع و تاپیکی که دربر دارند و هم آینده شغلی و امکان ارتقای آن، جزو رشته‌های پر طرفدار دانست.

اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل در این رشته‌ها هستید و دوست دارید از شرایط اپلای علوم کامپیوتر در سایر کشورهای دیگر مطلع شوید می‌توانید در این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات و ابهامات خود را دریابید.

معرفی رشته تحصیلی علوم کامپیوتر

رشته علوم کامپیوتر در واقع به عنوان پلی میان ریاضی و کامپیوتر شناخته می‌شود. طبق آموخته‌‌هایی که از این رشته حاصل می‌گردد به بررسی الگوریتم‌های موجود برای پاسخ به مسائل موجود در کمترین زمان ممکن پرداخته می‌شود. به بیان دیگر این رشته به تعلیم دروس به افرادی می‌پردازد که دارای منطق و دید ریاضی هستند.

رشته تحصیلی علوم کامپیوتر دارای 4 گرایش می‌باشد که عبارتند از:

  • محاسبات علمی
  • نظریه الگوریتم‌‌ها
  • سخت افزار
  • سیستم‌های اطلاعاتی

برای اینکه دید واضح‌تری نسبت به این رشته پیدا کنید لازم است بدانید که تمرکز رشته علوم کامپیوتر بر آموزش مفاهیمی علمی، قاعده‌‌مند، منطقی، ساختاری و طراحی و تحلیل الگوریتم‌هایی به جهت ذخیره‌سازی، پردازش، نمایش و … اطلاعات می‌باشد.

گرایش های پرطرفدار رشته علوم کامپیوتر

همانطور که پیش‌تر اشاره شد رشته علوم کامپیوتر دارای 4 گرایش است. هریک از این گرایشات به نسبت علاقه و دیدی که دانشجو درمورد علوم کامپیوتر دارد و هدفی که برای تحصیل در این رشته مدنظر قرار داده است طرفداران خود را دارد. رشته علوم کامپیوتر در کشورهای پیشرفته‌تر مانند کشورهای اروپایی و یا ایالات آمریکا به عنوان رشته اصلی در زمینه مهندسی کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی است. مهندسی نرم افزار نیز شاخه‌ی دیگری از این علم است.

این تفاوت در ایران بدین صورت است که رشته‌ی اصلی مهندسی کامپیوتر است که خود شامل مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار و فناوری اطلاعات می‌شود. در مقطع کارشناسی از این رشته نیز 4 گرایش محاسبات علمی، نظریه الگوریتم‌ها، سخت افزار و سیستم‌های اطلاعاتی مورد تدریس و آموزش است.

حتما بخوانید: شرایط کار دانشجویی در کانادا

حال به شرح مختصری از چیستی هریک از این گرایش‌ها می‌پردازیم.

  • گرایش محاسبات علمی: در این گرایش درمورد کاربردی که ریاضیات در علوم کامپیوتری دارند مطالعه می‌شود.
  • گرایش نظریه الگوریتم‌ها: در گرایش نظریه الگوریتم‌ها راه‌حل‌های گوناگون و موجود برای حل مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان با استفاده از بهینه‌ترین آن‌‌ها به پیاده‌سازی الگوریتم‌‌های بهتری پرداخت.
  • گرایش سخت افزار: درمورد معماری و ساختار کامپیوتر و چیستی آن مطالعه می‌شود.
  • گرایش سیستم‌های اطلاعاتی: پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی مورد مدیریت و مطالعه قرار می‌گیرند.

تفاوت رشته علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر

تفاوت رشتهٔ علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر دو رشته مجزا هستند و یا فقط در بیان با یکدیگر تفاوت دارند. پاسخ این سوال این است که بله، این دو رشته از یکدیگر متفاوت هستند. البته این تفاوت به معنای نبود هیچگونه ارتباطی بین این دو رشته نیست و در کنار تفاوت‌های موجود یک سری شباهت نیز بین رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر وجود دارد.

رشته علوم کامپیوتر نسبت به رشته مهندسی کامپیوتر بسیار دیرینه‌تر است و می‌توان گفت تقریبا قبل از زمانی هم که کامپیوتر اختراع شود از الگوریتم‌های موجود در این رشته استفاده می‌شده است. در علوم کامپیوتر بیشتر درمورد ریاضیات، محاسبات و الگوریتم‌ها تمرکز می‌شود و در واقع می‌توان رشته علوم کامپیوتر را پلی میان ریاضی و کامپیوتر دانست.

هدفی که رشته علوم کامپیوتر در تربیت دانشجویان علاقه‌مند به این رشته دارد ایجاد متخصصانی است که بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن، کاربردی‌ترین راه‌حل‌ها را برای پاسخ به مسائل را تدوین و ارائه کنند. اما رشته مهندسی کامپیوتر از سال 1972 وارد رشته‌‌های مورد تدریس دانشگاه‌‌ها شد. این رشته دارای دو گرایش نرم‌افزار و سخت‌افزار است.

در گرایش نرم‌افزار به تحلیل، طراحی و پیاده‌‌سازی محصولات نرم‌افزاری که مربوط به بخش غیرقابل لمس سیستم کامپیوتری هستند پرداخته می‌شود. گرایش سخت افزار را نیز می‌توان مانند رشته مهندسی برق دانست. در این گرایش به طراحی، حفاظت و نگهداری سیستم‌‌‌های کامپیوتری پرداخته می‌شود.

مدارک لازم برای پذیرش رشته علوم کامپیوتر در خارج از کشور

همانطور که اطلاع دارید برای اپلای هر رشته‌ای در خارج از کشور لازم است تا مدارکی را که درمورد آن رشته و در ارتباط با آن از طرف دانشگاه و کشور مربوطه درخواست می‌شود را آماده کرده و ارائه دهید.

حتما بخوانید: شرایط شرکت در دوره های کو آپ کانادا

البته ممکن است در مواردی بخشی از این مدارک نسبت به دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت باشد. برای آگاهی از این موارد و تکمیل مدارکی که لازم است می‌توانید به سایت دانشگاه موردنظر خود در کشور مربوطه مراجعه نمایید.

اما به طور کلی این مدارک عبارتند از:

  • تصویری از آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه رسمی آن
  • برخورداری از نمرات بالا در دروسی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی
  • انتخاب رشته و گرایش موردنظر در رشته علوم کامپیوتری
  • ریز نمرات مدرک دیپلم و دروس دبیرستانی
  • برخورداری از مدرک زبان معتبر در کشوری که قصد تحصیل در آن را دارید
  • تهیه و تنظیم رزومه کاری
  • انگیزه نامه و توصیه نامه

بازار کار رشته علوم کامپیوتر در کانادا و اروپا

برای بررسی اینکه بازار کار رشته علوم کامپیوتر در سایر کشورها به چه صورت است تصمیم گرفتیم تا کشورهایی را که برای مهاجرت بیشتر مورد انتخاب هستند را در این مورد بررسی کنیم. در مورد بازار کار رشته علوم کامپیوتر در کشور کانادا می‌توان گفت که با توجه به اینکه این کشور دارای فرصت‌های شغلی بسیاری است و برای این مشاغل نیروهایی را لازم دارد، در سال 2022 نیز برای کار تحت تخصص این رشته درخواست داده شده است.

با این حساب می‌توان گفت با توجه به سرعت پیشرفت علوم از جمله علوم کامپیوتر و نیاز به پیشرفت و ارتقا در این رشته برای همگام بودن با علم روز می‌توان این شغل را جزو مشاغلی با آینده روشن درنظر داشت.

میانگین درآمدی که برای کار در این رشته در شرکت‌های مختلف و شناخته شده از جمله آمازون، میکروسافت و … می‌توان درنظر داشت چیزی در حدود 72.000 تا 97.000 دلار وابسته به موقعیت شرکت و موقعیت شغلی کارمند می‌باشد.

این شغل در اروپا نیز به دلیل کاربردی بودن آن در بیشتر عرصه‌ها به خصوص با توجه به پیشرفت پرسرعت علم و تکنولوژی برای همه‌ی فارغ التحصیلان دارای بازار کار مناسب است. میزان درآمد حاصله از این شغل را هم با توجه به مدرک تحصیلی، فرصت شغلی موجود و تعداد ساعاتی که فرد در آن شغل مشغول است می‌توان متفاوت اعلام کرد.

بهترین دانشگاه های رشته علوم کامپیوتر در کانادا

بهترین دانشگاه ها در رشته علوم کامپیوتر

حتما برای اپلای علوم کامپیوتر درنظر دارید تا امکان تحصیل خود را در دانشگاه‌هایی فراهم کنید که دارای رنکینگ خوب هستند. به همین منظور و به قصد اپلای علوم کامپیوتر می‌توانید دانشگاه‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند را برای تحصیلات خود درنظر داشته باشید.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌‌‌های کشور کانادا را دارید می‌توانید این مراکز آموزشی را درنظر داشته باشید:

  • دانشگاه مک مستر (رتبه 9)
  • دانشگاه کلگری (رتبه 12)
  • دانشگاه ویکتوریا (رتبه 8)
  • دانشگاه سایمون فریزر (رتبه 6)
  • دانشگاه مونترال (رتبه 7)
  • دانشگاه آلبرتا (رتبه 5)
  • دانشگاه مک‌گیل (رتبه 4)
  • دانشگاه واترلو (رتبه 1)

درمورد دانشگاه‌‌‌های ارائه دهنده رشته علوم کامپیوتر در دیگر کشورها نیز می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • دانشگاه آکسفورد (انگلیس)
  • دانشگاه استنفورد (آمریکا)
  • موسسه فناوری ماساچوست (آمریکا)
  • دانشگاه کمبریج (انگلیس)
  • موسسه فناوری زوریخ (سوئیس)
  • دانشگاه کارنگی ملون (آمریکا)
  • دانشگاه هاروارد (آمریکا)
  • دانشگاه برکلی، کالیفرنیا (آمریکا)
  • دانشگاه ملی سنگاپور(سنگاپور)
  • دانشگاه پرینستون (آمریکا)

هزینه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در خارج از کشور

برآورد هزینه برای هرکاری یکی از مهمترین بخش‌های بررسی کار مورد نظر است. اگر پیرامون هزینه تحصیل و اپلای علوم کامپیوتر جویای اطلاعات هستید باید درنظر داشته باشید میزان هزینه‌ای که باید متقبل شوید وابسته به دانشگاه و کشوری است که برای اپلای علوم کامپیوتر درنظر دارید. به طور مثال می‌توان این رقم را برای شهریه دانشگاهی در کانادا در حدود 15.000 تا 30.000 دلار درنظر داشت.

البته اگر قصد اپلای علوم کامپیوتر در سایر موسسات معتبر جهانی را دارید باید این شهریه را در مبالغ بالاتری درنظر بگیرید زیرا قطعا با سطح دانش و تدریس و امکانات بالاتری روبرو خواهید بود. این مبلغ می‌تواند بین 20.000 تا 50.000 دلار در سال برآورد شود.

بورسیه رشته علوم کامپیوتر در خارج از کشور

برای اپلای علوم کامپیوتر و اطلاع از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی باید بدانید که مدل‌های گوناگونی از این بورسیه‌ها وجود دارد. به طور مثال می‌توانیم بورسیه‌‌های تحصیلی رشته علوم کامپیوتر در کانادا را مدنظر قرار دهیم.

این بورسیه‌ها شامل:

بورسیه تشویقی، بورسیه ورودی، بورسیه تحقیقاتی، بورسیه دستیار مدرس و بورسیه کارآموزی می‌شود که هرکدام با درنظر داشتن شرایطی خاص به افرادی که واجد آن شرایط باشند تعلق می‌گیرد.

حتما بخوانید: بهترین دانشگاه های کانادا در رشته پزشکی

سخن پایانی

با توجه به مواردی که درمورد رشته علوم کامپیوتر و شرایط اپلای رشته علوم کامپیوتر بیان شد لازم است تا در صورت علاقه‌مند بودن به تحصیل در این رشته و شرایطی که پیش رو دارید به تحقیق درمورد شرایط بهترین و مناسب‌ترین کشور و دانشگاه با توجه به وضعیتی که خود در آن هستید، بپردازید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی در این مورد با مشاوران موسسه مهاجرتی افق ویزا تماس گرفته و درمورد تمامی ابهامات خود جویا باشید.

اشتراک گذاری:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 3.5 / 5. تعداد رای‌ها: 2

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما فرم رایگان ارزیابی درخواست مشاوره رایگان